Gymnázium Cyrila Daxnera, Å¡kola, ktorá v naÅ¡om meste existuje 70 Å¡kolských rokov. Už tak dlho pedagógovia, nepedagogickà zamestnanci a hlavne Å¡tudenti vytvárajú prÃbeh tejto vzdelávacej inÅ¡titúcie. PoÄme si na chvÃľu pripomenúť pútavé momenty z jej „života“.
NARODENIE – prvý Å¡kolský rok
Je 1. september roku 1952, zaÄÃna nový Å¡kolský rok. Do Vranova nad Topľou prichádza 101 mladých „StropkovÄanov“. Nie, nie sú to žiadni aktivisti, fanúšikovia miestneho futbalového klubu Äi vždy potrebnà brigádnici, ale tÃnedžeri, ktorým sa zaÄÃna Å¡tudentský život na novozaloženej strednej Å¡kole – Å tátnom slovenskom gymnáziu vo Vranove nad Topľou. PreÄo práve tu? No len sa podvoľujú vyššej autorite, PoverenÃctvu Å¡kolstva v Bratislave, ktoré im nariadilo presun zo Stropkova kvôli pretrvávajúcim problémom s priestormi tamojÅ¡ieho gymnázia. K „StropkovÄanom“ sa pridáva 68 VranovÄanov a tým je žiacky kolektÃv novej Å¡koly dotvorený.
V prvom Å¡kolskom roku tu vyuÄuje 8 pedagógov (mimochodom, vÅ¡etci muži!), jedným z nich je aj prvý riaditeľ Å¡koly Michal TkáÄ. Ani vo Vranove to ale s priestormi nie je žiadna sláva, vyuÄovanie prebieha na prvom poschodà v miestnom, dnes už neexistujúcom kamennom kaÅ¡tieli grófa Hadik Barkóczyho (zbúraný v r. 1987). Na prÃzemà tejto budovy bol vtedy okresný úrad, v pivniÄných priestoroch dokonca väznica. SúÄasÅ¥ou budovy nie sú sociálne zariadenia, tie sa nachádzajú cca 50 metrov od kaÅ¡tieľa v podobe drevených latrÃnových záchodov. UÄitelia nemajú kabinety, len spoloÄný priestor, akúsi provizórnu zborovňu. V triedach sú zväÄÅ¡a dve malé okná, stará drevená podlaha, tri – Å¡tyri rady lavÃc, vzadu kachľová pec na drevo. Podmienky viac ako skromné.
Žiakom uÄitelia vykajú, tà sú pre nich nielen autoritou, ale Äastokrát aj postrachom. Vraj ak ich stretnú v meste po 20-tej hodine, môžu si byÅ¥ istÃ, že na druhý deň budú v Å¡kole odpovedaÅ¥. Žiaci sa totiž veÄer v meste nesmú zdržiavaÅ¥, za poruÅ¡enie zákazu im okrem spomenutého hrozà aj 2 zo správania.
UÄebnÃc je málo, uÄebné texty sa Äasto diktujú, nevysvetľujú, na druhej hodine sa prechádza hneÄ ku skúšaniu. Memorovanie je základom. Známky sú vÅ¡elijaké, na vysvedÄenà na konci Å¡kolského roka prevládajú skôr tie horÅ¡ie.
Okrem pre nás dnes už tradiÄných predmetov sa vyuÄuje aj latinÄina (ako tretà cudzà jazyk) a hudobná výchova. Spievanie v Å¡kole je vÃtaným uvoľnenÃm po vÅ¡etkých hodinách stresu a skúšania.
NaÅ¡i „StropkovÄania“ to nemajú jednoduché s dochádzanÃm do Å¡koly, niektorà dokonca musia využÃvaÅ¥ bicykel, len v tom lepÅ¡om prÃpade autobus Äi bývanie v provizórnych podmienkach. Až po nejakej dobe im ponúknu ubytovanie, chlapcom v terajÅ¡om katolÃckom dome pri kostole, dievÄatám v jednej z mestských kaviarnÃ. Tým sa pre nich zaÄÃna bohatý internátny život naplnený nielen Å¡túdiom, ale aj zábavou, napr. vo forme obľúbených taneÄných veÄierkov.
ZavŕšenÃm prvého roka Å¡koly sú úspeÅ¡né maturity 61 „StropkovÄanov“.
PRVÉ KROKY – 50. roky
Å kolstvo a reformy patria neodmysliteľne k sebe, inak to nebolo ani v poÄiatkoch fungovania naÅ¡ej Å¡koly. HneÄ v druhom roku jej existencie sa menà jej názov, z gymnázia sa stáva JedenásÅ¥roÄná stredná Å¡kola vo Vranove nad Topľou (JSÅ ). Tým dochádza k rozÅ¡Ãreniu Å¡koly, súÄasÅ¥ou ktorej sa stáva aj základná Å¡kola s osemroÄnou povinnou Å¡kolskou dochádzkou. Zároveň naÄalej prebieha výuka pre stredoÅ¡kolákov, ktorá trvá už nie Å¡tyri, ale tri roky. Nové triedy sú umiestnené v bývalej budove osemroÄnej Å¡koly v dneÅ¡ných priestoroch detského domova.
Zmena názvu so sebou prináša aj nové predmety pre stredoÅ¡kolákov, druháci sa už uÄia aj psychológiu, rysovanie
a predvojenskú výchovu, pre tretiakov sa zavádza logika a astronómia. RozÅ¡iruje sa pedagogický zbor, do výhradne mužského kolektÃvu pribudnú prvé ženy – M. ÄŒaÄková a V. KožÃková. Novým riaditeľom sa stáva FrantiÅ¡ek NižnÃk.
Kocúrkovo. Známa divadelná hra od Jána Chalupku, ktorú v druhom roku existencie Å¡koly so svojimi Å¡tudentami nacviÄila zanietená slovenÄinárka Viktória KožÃková. Gymnaziálni divadelnÃci
v nej boli takà dobrà a presvedÄivÃ, že ju museli odohraÅ¥ aj v okolitých dedinách. Pani profesorku môžeme právom zaradiÅ¥ medzi legendy Å¡koly, keÄže s jej menom sa spája nielen založenie 1. žiackeho ochotnÃckeho divadelného súboru, ale aj folklórneho súboru a Divadielka poézie.
DETSKÉ ÄŒASY – 60. roky
JSÅ vo svojej podobe trvá 5 rokov, v Å¡kolskom roku 1959/1960 sa zásahom kompetentných transformuje na DSÅ , DvanásÅ¥roÄnú strednú Å¡kolu vo Vranove nad Topľou, keÄ sa stredoÅ¡kolské Å¡túdium opäť rozÅ¡iruje na 4 roky. PoÄet žiakov DSÅ dosahuje rekord, v 29 triedach je evidovaných úctyhodných 1069 chlapcov a dievÄat bažiacich po vzdelávanÃ.
DvanásÅ¥roÄenka vydržà len rok, po tomto Äase dochádza opäť k premenovaniu na Strednú vÅ¡eobecnovzdelávaciu Å¡kolu vo Vranove nad Topľou (SVÅ ), hoci súÄasÅ¥ou Å¡koly zostáva aj naÄalej základná Å¡kola.
Z archÃvnych záznamov sa dozvedáme aj zaujÃmavosti, napr. že Å¡kola dostala v Å¡k. roku 1960/1961 prvýkrát zadarmo uÄebnice a uÄebné pomôcky v hodnote 80-tisÃc korún, že celoÅ¡kolské porady ZRPÅ sa konali v sále kina Topľa a pod.
V októbri 1962 zÃskava Å¡kola nové priestory s 23 triedami, dnes oznaÄované ako „stará budova“ gymnázia. KoneÄne sa zlepÅ¡uje celkový komfort pre vÅ¡etkých zainteresovaných, aj keÄ treba jedných dychom dodaÅ¥, že eÅ¡te predtým v máji toho istého roku prechádza pôvodný kaÅ¡tieľ do užÃvania detského domova. Istú dobu sa tak zavádza dvojzmennosÅ¥ vo vyuÄovanÃ, ktorá trvá až do roku 1975.
Formálne rozdelenie dvanásÅ¥roÄenky na základnú a strednú Å¡kolu nastáva v Å¡kolskom roku 1963/1964, stále sa vÅ¡ak vyuÄuje v spoloÄných priestoroch. K definitÃvnemu rozdeleniu dochádza už v zmienenom Äase, v roku 1975, kedy sa dokonÄà nová budova ZÅ Juh na SÃdlisku juh, Äo umožnà presÅ¥ahovanie žiakov základného Å¡túdia do samostatných priestorov.
Hoci si Å¡tudenti môžu vyberaÅ¥ medzi humanitným a prÃrodovedným zameranÃm, prevládajú polytechnické predmety, keÄže v spoloÄnosti je nedostatok kvalifikovaných pracovnÃkov technického zamerania.
Po týchto organizaÄno-technických zmenách je v naÅ¡om historickom prehľade koneÄne priestor aj pre tých, ktorà dávali Å¡kole svoju nezameniteľnú peÄaÅ¥.
V 50-tych a 60-tych rokoch okrem už vyššie spomenutých riaditeľov preberajú opraty Å¡koly do rúk Ján DráÄ, Andrej Hrinko a Bartolomej Belas. Ten vydržà vo funkcià dlhých 19 rokov (1963-1982), ÄÃm sa stáva najdlhÅ¡ie pôsobiacim riaditeľom na gymnáziu.
V tomto obdobÃ, t.j. v 60-tych rokoch minulého storoÄia, formujú mladých gymnazistov uÄitelia ako Miron Fiľakovský, Ján Lengvarský st., Ivan MarhulÃk, FrantiÅ¡ek Urban, Viktória KožÃková a mnohà inÃ. Ako spomÃna jeden z bývalých riaditeľov gymnázia RNDr. Ivan MarhulÃk, uÄitelia „zvyknú cez prestávky Äi voľné hodiny hrávaÅ¥ v zborovni Å¡ach, minibiliard, po vyuÄovanà žolÃky“. Môžeme im len závidieÅ¥.
Zo žiakov si zaslúžia pozornosÅ¥ Å tefan Lipták, neskoršà vedecký pracovnÃk a držiteľ Zlatej plakety SAV ĽudovÃta Å túra, Ján Polák, dlhoroÄný pracovnÃk na Ministerstve priemyslu a Ministerstve hospodárstva SR, Andrej Tirpák, konÅ¡truktér vesmÃrneho prÃstroja do sovietskych Sputnikov, Marta Hajduková-Lengyelfalusyová, ocenená najvyššÃm uznanÃm pre pedagógov – Veľkou medailou sv. Gorazda, Marián Skladaný, spoluautor uÄebnÃc dejepisu pre ZÅ a SÅ , Imrich MichnoviÄ, uznávaný regionálny historik, Vojtech Christov, postranný rozhodca finále ME 1984 vo futbale, VladimÃr Mitro, svojho Äasu riaditeľ SIS-ky, Zoltán M. Šáro, úspeÅ¡ný architekt a projektant mnohých stavieb v New Yorku a mnohà ÄalÅ¡Ã.
PoÄme k známkovaniu. NahliadnutÃm do archÃvnych dokumentov zisÅ¥ujeme ich pomerne veľký rozptyl, na ilustráciu uvádzame záznamy z konca Å¡kolského roka 1964/1965, kedy z celkového poÄtu žiakov bolo len 7,6% vyznamenaných, no zároveň približne rovnaké percento prepadávajúcich. Deväť žiakov malo znÞenú známku zo správania, siedmi z nich dokonca o dva stupne. Môžeme už len Å¡pekulovaÅ¥, Äi za týmito „neslávnymi výsledkami“ stojà prÃsnosÅ¥ a vysoké nároky uÄiteľov, pracovná vyÅ¥aženosÅ¥ žiakov, ich sociálne a rodinné zázemie, Äasté mimoÅ¡kolské aktivity, pridlhý pobyt na Äerstvom vzduchu Äi nieÄo úplne iné. Faktom zostáva, že vedomostná úroveň žiakov je veľmi rozdielna, na vysoké Å¡koly z nich odchádza Å¡tudovaÅ¥ pomerne málo.
DOZRIEVANIE – 70. a 80. roky
Prelom Å¡esÅ¥desiatych a sedemdesiatych rokov zaÄÃna obnovenÃm Å¡tvorroÄných gymnáziÃ, na vranovskej SVÅ -ke je otvorená prvá trieda gymnaziálneho Å¡túdia – I. D. Po nasledujúcich 4 Å¡kol-ských rokoch môžeme naÅ¡u Å¡kolu definitÃvne nazývaÅ¥ tak, ako ju poznáme v súÄasnosti – gymnázium. A aby sme nezabudli, tiež sa narodilo nové „dieÅ¥a“ – stredná ekonomická Å¡kola, dneÅ¡ná obchodná akadémia, ktorá si za zaÄiatok svojej existencie uvádza Å¡kolský rok 1969/1970. Nám veľmi blÃzka Å¡kola, s ktorou sa odvtedy delÃme o spoloÄné priestory, vznikla odÄlenenÃm od SVÅ -ky.
ÄŒeskoslovenská spoloÄnosÅ¥ je vtedy poznaÄená normalizáciou. A tak aj záznamy v pamätnej knihe a v kronike Å¡koly nás s budovateľským nadÅ¡enÃm a optimizmom informujú o rôznych ideologických besedách, inÅ¡pekciách, prvomájových oslavách, zemiakových brigádach, spartakiádach, branných kurzoch, lyžiarskych kurzoch, olympiádach, súťažiach a pod. No zároveň v nich pozorujeme ideály, tvorivosÅ¥, nadÅ¡enie a radosÅ¥ mladých ľudà v Äase, keÄ sloboda prejavu nebola samozrejmosÅ¥ou.
Aj v týchto rokoch vÅ¡ak v Å¡kole vyrastajú osobnosti ako Ján Papco, historik umenia a dlhoroÄný riaditeľ Slovenského národného múzea – Múzea v Bojniciach, Pavol Sovák, súÄasný dekan PF UPJÅ v KoÅ¡iciach, Ján Figeľ, eurokomisár a bývalý Å¡tátny tajomnÃk na Ministerstve zahraniÄných vecÃ, básnik Pavol Hudák, spoluzakladateľ a majiteľ siete elektropredajnà NAY Ján Tomáš, Miroslav Mihaľ, zakladateľ Vranovského chodúľového divadla, Mária Mareková, prednostka Ústavu lekárskej a klinickej biochémie na Lekárskej fakulte UPJÅ v KoÅ¡iciach, Iveta Vasková, v súÄasnosti dekanka na fakulte FMMR na TU v KoÅ¡iciach a ÄalÅ¡Ã.
Od r. 1982 je riaditeľom Å¡koly RNDr. Ivan MarhulÃk. ZaÄÃnajú sa modernizovaÅ¥ kabinety a odborné uÄebne, v Å¡kole je koneÄne zavedené centrálne vykurovanie. Pokusy o reformy obsahu vzdelávania, kedy sa do vyuÄovania zavádzajú odborné predmety ako základy strojárstva, základy poľnohospodárstva, technická chémia a pod., prežijú len do zaÄiatku ÄalÅ¡ieho desaÅ¥roÄia. No predmet programovanie (dnes skôr známy ako informatika), prvýkrát zavedený v Å¡k. roku 1986/1987, je neodmysliteľnou súÄasÅ¥ou vzdelávacÃch osnov aj v súÄasnosti.
V osemdesiatych rokoch sú na Å¡kole veľmi populárne Äitateľské besedy so slovenskými básnikmi a spisovateľmi. Tak sa mohli naÅ¡i Å¡tudenti stretnúť a porozprávaÅ¥ s Jánom Å trasserom, Stanom Rakúsom, Andrejom Chudobom, Lýdiou Vadkerti-GavornÃkovou, Antonom Hykischom, Martinom Kasardom a mnohými inými. Pamätnou tiež zostáva spomienka na hudobno-dramatické pásmo s názvom Stratený syn Slovenska, ktoré nacviÄili a predniesli vranovskà gymnazisti na hradnom kopci DevÃn pri prÃležitosti 150. výroÄia vychádzky Å túrovej družiny na toto historické miesto. ÄŒasÅ¥ programu dokonca odvysielala aj vtedajÅ¡ia ÄŒeskoslovenská televÃzia. Za týmito kultúrno-umeleckými aktivitami badaÅ¥ rukopis nezabudnuteľného slovenÄinára Jána Kopinu.
Å tudenti vÅ¡ak pociÅ¥ujú potrebu zmeny v spoloÄnosti, zákazy nosenia džÃnsov, dlhých vlasov u chlapcov, lÃÄenia u dievÄat, poÄúvania hudby zo západu Äi návÅ¡tev kostolov vyvolávajú u nich hnev a nevôľu.
Zároveň sa objavuje nový problém – kaÅ¡tieľ zaÄÃna chátraÅ¥, v jeho uÄebniach sa prepadávajú stropy i celá strecha, aktuálne priestory nepostaÄujú (vyuÄuje sa aj v suteréne). Záchrana a renovácia historicky hodnotnej stavby by problém s nedostatkom priestorov nevyrieÅ¡ili, a tak zodpovednà prichádzajú s radikálnym rieÅ¡enÃm – zbúraÅ¥ kaÅ¡tieľ a na jeho mieste postaviÅ¥ novú, priestrannejÅ¡iu budovu. Búracie práce zaÄÃnajú v roku 1987, o rok neskôr sa už buduje nová prÃstavba. Tá je odovzdaná do užÃvania v septembri 1991. Dnes túto budovu familiárne nazývame „nová budova gymnázia“.
NA PRAHU DOSPELOSTI – 90. roky
S novembrovými udalosťami 1989 prichádza na škole k podstatným zmenám.
V revoluÄno-demokratickej atmosfére si uÄitelia
a žiaci prvýkrát slobodne, bez zásahov Å¡tátnych orgánov volia nové vedenie Å¡koly. 18.1.1990 prebehnú tajné voľby, ktorých sa zúÄastnà 34 pedagogických zamestnancov a 5 Å¡tudentov. Tà si zvolia nového riaditeľa, Mgr. Jána Kubu. Zároveň sa postupne ruÅ¡ia polytechnické odbory, zavádzajú sa náboženská a etická výchova, posilňuje sa vyuÄovanie cudzÃch jazykov a informatiky, vyuÄovanie sa zbavuje nánosu komunistickej ideológie.
Aj v tejto dobe vyrastajú na Å¡kole osobnosti, napr. herec Marián PrevendarÄÃk, teológ a vedecký pracovnÃk Peter Zubko, historik a pracovnÃk SAV Peter Å oltés a ÄalÅ¡Ã.
Búrlivé zmeny v spoloÄnosti, ktoré vyúsÅ¥ujú do vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1993, si od Å¡koly vyžadujú nové výchovné prÃstupy, inovatÃvnosÅ¥, humanizáciu. Z gymnázia sa stáva miesto, kde Å¡tudenti nachádzajú priestor na rozvÃjanie svojich silných stránok zapájanÃm sa do projektov a súťažÃ, ako napr. Európa v Å¡kole, Vlak bez stanÃc, Å kola podporujúca zdravie, Deň Zeme, Challenge day, Infovek a pod. Organizujú sa exkurzie v slovenských mestách, ale aj do európskych krajÃn a miest (prvá ponovembrová na jar 1994 do Londýna, Bruselu a MnÃchova). Vranovskà gymnazisti pokraÄujú vo vydávanà obÄasnÃka Náš svet, v spolupráci s uÄiteľmi organizujú akcie ako napr. Å kolský ples (1. roÄnÃk v r. 1994), imatrikulácie prvákov, vianoÄné akadémie a pod. V Å¡kolskom roku 1993/1994 organizuje Å¡kola Majstrovstvá Slovenska vo volejbale dievÄat.
Veľmi populárne sú besedy s osobnosÅ¥ami kultúry a verejného života (napr. so slovenským prozaikom, surrealistom Albertom MarenÄinom, poslancom NR SR Jánom Figeľom, básnikom Pavlom Hudákom a inými), návÅ¡tevy divadelných predstavenà v KoÅ¡iciach a PreÅ¡ove. Pestré aktivity dopĺňajú literárno-dramatické programy vytvorené Jánom Kopinom, ktoré s úspechom prezentujú naÅ¡i Å¡tudenti (napr. o Ľ. Å túrovi, o spolku TatrÃn, Cyrilovi a Metodovi, S.H. Vajanskom a pod.). V r.1996 vzniká družobná spolupráca s gymnáziom AVASI v maÄarskom MiÅ¡kolci, v rámci ktorej sa Å¡tudenti a uÄitelia oboch Å¡kôl niekoľkokrát navzájom navÅ¡tÃvia.
V Å¡kolskom roku 1995/1996 sa na Å¡kole zaÄÃna pÃsaÅ¥ história osemroÄného Å¡tátneho gymnázia. Jeho brány sa otvárajú pre žiakov – Å¡tvrtákov základných Å¡kôl, ktorà vÅ¡ak musia úspeÅ¡ne absolvovaÅ¥ prvú veľkú skúšku svojho života – prijÃmacie pohovory. Tie sa konajú 29.3.1995 a zo 185 uchádzaÄov je nakoniec prijatých 36.
Zavedenie osemroÄného gymnázia pre uÄiteľov znamená novú prácu – je potrebné naÅ¡tudovaÅ¥ uÄebné osnovy, vymyslieÅ¥ uÄebné plány, zmeniÅ¥ Å¡týl výuÄby, prispôsobiÅ¥ svoj jazyk malým, 12-13 roÄným žiaÄikom.
PoÄet Å¡tudentov a pedagógov tak každým rokom narastá, opätovne vznikajú problémy s priestormi, v istej chvÃli sa dokonca uÄà v provizórnych podmienkach na chodbách a v pivniÄných priestoroch, dokonca sa zaÄÃna uvažovaÅ¥ o presÅ¥ahovanà celého gymnázia do novej budovy na LúÄnej (dnes je tam základná Å¡kola). Problémy s priestormi pretrvávajú prakticky až do Å¡k. roka 2007/2008, kedy sa zásahom zhora rušà kontinuita tried osemroÄného gymnázia. NeotvorenÃm triedy primánov sa sÃce vytvára priestor na postupné uvoľňovanie uÄebnÃ, no zároveň je osemroÄné gymnázium odsúdené na postupný zánik.
Ku koncu desaÅ¥roÄia sa fenoménom doby stávajú internet a moderné technológie. NaÅ¡a Å¡kola nechce zaostávaÅ¥, a tak v Å¡k. roku 1997/1998 zÃskava pripojenie na túto celosvetovú poÄÃtaÄovú sieÅ¥.
VÄaka neúnavnej snahe pána profesora Ferdinanda Mokcsaya a jeho žiaka Jozefa MurÃna vzniká prvá vlastná webová stránka gymnázia pod názvom www.gvv.sk, r. 2000 premenovaná na www.gyvv.sk. Pred zaÄiatkom nového milénia
v marci 1999 je do funkcie riaditeľa Å¡koly menovaný RNDr. Miron BlaÅ¡Äák.
DOSPELOSŤ – nulté roky
Nové tisÃcroÄie odÅ¡tartuje projektom Socrates (neskôr známy ako Comenius, Erasmus+). V intenciách spájania a zjednocovania európskych národov dostávajú gymnazisti možnosÅ¥ stretávaÅ¥ sa s rovesnÃkmi zo západnej a východnej Európy, spoznávaÅ¥ ich tradÃcie, kultúru a hodnoty, komunikovaÅ¥ v cudzom jazyku. Prvý takýto projekt je organizovaný v spolupráci so Å¡kolami v Å panielsku a Taliansku, neskôr nasledujú ÄalÅ¡ie výmenné pobyty so Å¡kolami v Belgicku, Å panielsku, ÄŒesku, Turecku, Slovinsku. Å kola nadväzuje kontakty aj s východnou Európou, vzniká spolupráca so strednou Å¡kolou v Odese. Spoznávanie európskych krajÃn naÄalej prebieha aj formou zahraniÄných geografických exkurziÃ, obľúbenou destináciou je najmä ParÞ.
Zapájame sa do osláv 730. výroÄia prvej pÃsomnej zmienky o Vranove dramatickým pásmom Tak vraciame sa v miesta svoje staré. Kreativita a nadanie Å¡tudentov sa prejavuje v tvorbe a prezentácii Å¡tudentského muzikálu Malý princ na planéte menom Å¡kola. Život Å¡koly je bohatý na besedy s mediálne známymi tvárami verejného života, za vÅ¡etky spomenieme R. Fica, R. Kaliňáka, I. MikloÅ¡a a J. Figeľa. V októbri 2008 navÅ¡tÃvi Å¡kolu politický a kultúrny atašé USA Michael Tran.
V januári 2005 zaÄÃna vychádzaÅ¥ 1. ÄÃslo populárneho Å¡kolského Äasopisu Gymsurfer, ktoré s krátkou päťroÄnou prestávkou funguje v digitálnej podobe dodnes.
V septembri 2005 sa po dlhých rokoch od zaÄiatku výstavby (1990) koneÄne zaÄÃname stravovaÅ¥ vo vlastnej Å¡kolskej jedálni. Jej súÄasÅ¥ou je aj kuchyňa. Zhruba 10-minútové presúvanie žiakov a uÄiteľov na obedy do Komunálu (dnes Pizzeria Exclusive) sa tak stáva minulosÅ¥ou. „NekoneÄný prÃbeh“ výstavby jedálne vyÅ¡iel na 21,7 milióna korún. Len pre zaujÃmavosÅ¥, stravovanie bolo dlhodobo zabezpeÄované aj inými prevádzkami, napr. reÅ¡tauráciou familiárne nazývanou „u ÄŒaÄka“, jedálňou na okresnom súde Äi tou v Daxnerovom dome. Materiálno-technické zabezpeÄenie Å¡koly sa zlepÅ¡uje realizovanÃm výstavby vlastnej kotolne, ktorá je v októbri 2006 spustená do prevádzky.
Zub Äasu vÅ¡ak zanecháva stopy na výzore najmä starej budovy Å¡koly, preto je nevyhnutná postupná rekonÅ¡trukcia. Tá zaÄÃna v októbri 2007. Sklenené výplne – kopility sú nahradené pevným murivom, vynovujú sa uÄebne na 2. a 3. poschodÃ. Na obidvoch budovách dochádza k výmene streÅ¡nej krytiny, v Äase letných prázdnin 2008 sa menia staré okná za nové, triedy dostávajú nový náter, rekonÅ¡truuje sa elektrické vedenie, vymieňa sa osvetlenie, podlahové krytiny.
DRUHà MLADOSŤ – 10. roky
Nástup popularity sociálnych sietà zasahuje celý svet a má svoj dosah aj na naÅ¡u Å¡kolu. Záznamy v klasickej, papierovej podobe Å¡kolskej kroniky postupne ubúdajú, vÅ¡etko podstatné sa zaÄÃna zverejňovaÅ¥ na Å¡kolskom Facebooku. Prvý záznam je z 19. júna 2010 a týka sa Å¡tudentského plesu.
Informatizácia neobchádza ani triedne knihy a klasifikaÄné hárky. Osobné údaje o žiakoch, známky, dochádzka a iné sa zaÄÃnajú zhromažÄovaÅ¥ na Å¡kolskom systéme Edupage zavedenom od Å¡k. roku 2011/2012.
Pre žiakov a zamestnancov Å¡koly sa od septembra 2011 zavádza ÄÃtaÄka kariet na kontrolu dochádzky.
V Å¡kole vzniká lokálna CISCO akadémia (2012), vzdelávacà program na projektovanie, realizáciu a údržbu komunikaÄných infraÅ¡truktúr a Klub mladých dobrovoľnÃkov (KMD). V spolupráci s PrÃrodovedeckou fakultou UPJÅ sa uskutoÄňuje 1. roÄnÃk Dňa vedy na Å¡kole.
V rámci projektu InovatÃvne vzdelávanie, realizovaného v rokoch 2013-2015, zÃskava Å¡kola modernú techniku (interaktÃvne tabule, dataprojektory, notebooky), ktoré sú odvtedy neodmysliteľnou súÄasÅ¥ou každej uÄebne.
Vo februári 2012 sa zaÄÃna pÃsaÅ¥ história Dňa otvorených dverà (DOD) pre deviatakov základných Å¡kôl. Na otvorených vyuÄovacÃch hodinách sa takýmto spôsobom zoznamujú s vybavenosÅ¥ou a procesom výuÄby Å¡koly.
Maturitou oktavánov v Å¡kolskom roku 2012/2013 konÄà existencia osemroÄného gymnázia, ktoré bolo súÄasÅ¥ou Å¡koly 17 rokov. Za túto dobu ukonÄilo Å¡túdium úspeÅ¡nou maturitnou skúškou 546 oktavánov.
Å tvorroÄné gymnázium aj naÄalej funguje v dobre zabehnutých koľajach, pokraÄujú zahraniÄné exkurzie (OswienÄim, Krakov, Praha, ParÞ, Devon, CERN vo Å vajÄiarsku), návÅ¡tevy botanickej záhrady, židovského múzea v PreÅ¡ove a pod. Å tudenti majú možnosÅ¥ stretnúť a porozprávaÅ¥ sa napr. s europoslancom Miroslavom Mikolášikom, uznávaným historikom Pavlom Dvořákom, irackou spisovateľkou EmÃre Khidayer, „knihomoľom“ Dadom Nagyom a mnohými inými. Pravidelne sa organizujú akcie ako Å tudentská kvapka krvi, návÅ¡tevy Zariadenia pre seniorov a stretnutia so seniormi, Mikulášska burza, dobroÄinné zbierky a pod. Odmenou za dobroÄinnosÅ¥ a dobrovoľnÃctvo Å¡tudentov je úÄasÅ¥ na koncertoch slovenských populárnych skupÃn a spevákov Integrácia oÄami detà v PreÅ¡ove (2014) a v Bratislave (2015).
V júni 2015 so konÄà pôsobenie RNDr. M. BlaÅ¡Äáka vo funkcii riaditeľa Å¡koly, za novú riaditeľku je zvolená PhDr. Zuzana Dragulová, PhD.
Å kolské aktivity sa eÅ¡te viac orientujú na rozvoj zruÄnostà a kompetencià potrebných pri programovanÃ, využÃvanà moderných informaÄných sietà a technológiÃ, výskume a práci na rôznych projektoch. Vzniká Å¡kolský klub Amavet, prostrednÃctvom ktorého sa Å¡kola aktÃvne zapája do podujatà a projektov ako Festival vedy – noc výskumnÃkov, Chain reaction, Roadshow, Robotický battle, Aj Ty v IT, Junior Internet, RoboRAVE SK, IT Akadémia, RoboCUP a pod. V tomto smere vyniká neúnavný a inÅ¡piratÃvny, medzi žiakmi obľúbený Ján MoteÅ¡ický. Najmä vÄaka jeho zanietenosti a nadÅ¡eniu sa naÅ¡i Å¡tudenti po vÃÅ¥azstvách v celoslovenských kolách môžu zúÄastniÅ¥ celosvetového finále súťaže autonómnych robotov RoboRave, najprv v Novom Mexiku (2018) a o rok neskôr v ÄŒÃne. Zároveň v spolupráci s Bukózou Holding a.s. zaÄÃna realizácia projektu ÄŒaro bádania. Na znak spolupráce prispieva táto spoloÄnosÅ¥ Å¡kole najprv sumou 3786 eur, ktoré sa použijú na zakúpenie digestora do Å¡kolského chemického laboratória, neskôr laboratórnym sklom a chemikáliami v hodnote 4 000 eur.
No Å¡kolu nemožno redukovaÅ¥ len na podporu moderných technológiÃ, v kurze sú aj Dni aktÃvneho dobrovoľnÃctva, projekt Genetika na kolesách, rozvojový program DofE, programy Rozhoduj o Európe a Mladà mladým. RozÅ¡iruje sa program DOD, jeho súÄasÅ¥ou sa stávajú prednášky pre naÅ¡ich gymnazistov, vedené vedeckými pracovnÃkmi univerzÃt v PreÅ¡ove a KoÅ¡iciach, pracovnÃkmi SAV a úspeÅ¡nými absolventmi naÅ¡ej Å¡koly.
V novembri 2016 prichádza na návštevu školy, prvýkrát v jej histórii, hlava štátu, prezident SR Andrej Kiska.
Na debatách a diskusiách so Å¡tudentmi sa stretávajú aj ÄalÅ¡ie významné osobnosti ako napr. PhDr. Róbert Kirnág, Dr. h. c., veľvyslanec SR v Mol-davsku, Mgr. Martin Venhart, PhD., vedúci sekcie jadrovej fyziky a Älen predsednÃctva Slovenskej akadémie vied (Å¡kolu navÅ¡tÃvil už 5-krát), Freddy Mendez diplomat na veľvyslanectve USA v SR a inÃ.
V auguste 2016 zaÄÃna na vnútornom Å¡kolskom dvore – asfaltovom ihrisku povrchový archeologický prieskum. V 90. rokoch 20. storoÄia tu totiž pri výstavbe novej budovy gymnázia boli objavené podzemné priestory, pozostatky národnej kultúrnej pamiatky Vodného hradu, kde sa podľa dochovaných dokumentov 8. mája 1575 vydávala „krvavá grófka“ Alžbeta Báthoryová. Archeologický prieskum vedený archeológom Petrom Å imÄÃkom sÃce vydal niekoľko zaujÃmavých a cenných artefaktov (napr. luxusná stolová keramika z 18. storoÄia), no unikátne, viac ako 4 metre vysoké podzemné priestory sa po ukonÄenà prieskumu v októbri toho istého roku zakonzervovali a Å¡kolský dvor odvtedy chátra. VysnÃvané nadúrovňové Å¡kolské ihrisko, ktoré by mohlo vzniknúť nad zrenovovanými podzemnými priestormi, zostáva hudbou budúcnosti.
V septembri 2017 zaÄÃna veľká rekonÅ¡trukcia Å¡koly, v rámci projektu Znižovanie energetickej nároÄnosti sa vylepÅ¡uje vykurovacà systém, obidve budovy sa zatepľujú a zÃskavajú novú, aktuálnu fasádu.
UzatvorenÃm zmluvy o partnerstve zo dňa 4.9.2018 sa stávame Partnerskou Å¡kolou PrÃrodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Å afárika v KoÅ¡iciach, vytvára sa tak priestor na rozvoj bádateľskej Äinnosti na naÅ¡ej Å¡kole. V rovnakom Äase sa v triedach 1.roÄnÃka zavádzajú Å¡tudijné moduly: biológia – chémia, vÅ¡eobecný modul, programovanie a informatika. Hlavným zámerom tejto zmeny je väÄÅ¡ia Å¡pecializácia Å¡tudentov.
Veľkým dňom pre Å¡kolu je 4. september 2018. Prebieha akt slávnostného odovzdávania certifikátu Äestného názvu, po novom sa voláme Gymnázium Cyrila Daxnera. Sprievodné akcie sú venované práve tejto osobnosti národných dejÃn. Vo vestibule novej budovy je osadená bronzová busta.
Aj v tomto novom miléniu Å¡tudujú v Å¡kole dnes už známe a úspeÅ¡né osobnosti ako napr. finanÄný analytik vo firme ESET Miro DemÄák, futbalový komentátor Matúš LukáÄ, redaktorka spravodajstva RTVS Viktória Bellová, redaktor spravodajstva Jakub Prok a inÃ.
OSLÃVENEC
Na prahu ÄalÅ¡ieho desaÅ¥roÄia zasiahne celý svet pandémia Covid 19. Opatrenia zodpovedných Å¡tátnych inÅ¡titúcià sa nevyhnú ani naÅ¡ej Å¡kole. Od 12. marca 2020 sa prechádza na diÅ¡tanÄnú formu vyuÄovania, ktorá s obÄasným preruÅ¡ovanÃm a krátkodobým obnovovanÃm prezenÄného vyuÄovania prevláda až do konca roku 2021. UÄÃme sa použÃvaÅ¥ ZOOM, Microsoft TEAMS, kamery a mikrofóny na notebookoch a tabletoch, absolvujeme webináre, online prednášky a workshopy. Maturity v tomto obdobà neprebiehajú, žiakom konÄiacich roÄnÃkov sa na maturitných vysvedÄeniach výsledné známky spriemerujú.
Aj napriek možnostiam, ktoré nám v tomto Äase ponúka internet a moderné technológie, sa vÅ¡etci teÅ¡Ãme z návratu do Å¡kolských lavÃc, pravidelné prezenÄné vyuÄovanie sa obnovuje 10. januára 2022. Å kola zaÄÃna opäť normálne dýchaÅ¥, kolobeh projektov, prednášok, podujatà a súťažà sa znovu rozbieha, prináša nové úspechy a radosti.
A tak v Äase, keÄ sa na technologickom poli objavuje nový fenomén – umelá inteligencia, nás skúsenosÅ¥ zažitá poÄas pandémie napĺňa optimizmom a presvedÄenÃm, že vzdelávanie v kolektÃve a socializácia vo vhodnom Å¡kolskom prostredà sú nenahraditeľné a majú svoju budúcnosÅ¥.
A aká je teda budúcnosÅ¥ Å¡koly? Pomôžeme si správou z 19.1. 2023 na Å¡kolskom Facebooku: „Gymnázium Cyrila Daxnera obstálo v hodnotenà INEKO na výbornú. 7 bodov nás radà k Å¡kolám s výbornými výsledkami žiakov a spolu s Gymnáziom, KonÅ¡tantÃnova PreÅ¡ov, sa delÃme o 7. miesto medzi gymnáziami v PreÅ¡ovskom kraji. Dokázali sme to spolu, žiaci a uÄitelia.“
DržÃme palce, OSLÃVENEC! Mgr. Radoslav Slivka