Súčasnosť a budúcnosť

Posledné roky boli na Gymnáziu Cyrila Daxnera v znamení mnohých zmien. Zmeny na našom gymnáziu sa stávajú neodmysliteľnou súčasťou každého jedného školského roka a zasahujú všetky roviny a funkcie školy: vzdelávanie, mimovyučovacie a žiacke aktivity, rozvoj talentov, vzťahy s vysokými školami, vzťahy k ďalším partnerom školy, medzigeneračné aktivity, tvorbu mediálneho obrazu školy v elektronickom priestore …

Pravdepodobne som nevymenovala všetko, taký rozmanitý je školský svet na našom gymnáziu.
Vnímame, že v spoločenskom povedomí panuje presvedčenie, ako ťažko prijíma školstvo zmeny, že vôbec ťažko nachádza relevantné a užitočné zmeny, že ich nevie uskutočňovať, že ich nechce iniciovať. Predchádzajúci odsek však prezrádza, že na našom vranovskom gymnáziu je zmena stavebným kameňom nášho školského sveta.
NaÅ¡ou víziou na najbližšie roky je gymnázium poskytujúce výborné vzdelanie, aktívny komunitný život a intenzívne spojenie s praxou. NaÅ¡ou misiou je udržiavaÅ¥ a skvalitňovaÅ¥ súčasnú úroveň vÅ¡eobecného vzdelávania naÅ¡ich žiakov, zároveň im vytvoriÅ¥ veľký priestor na sebarozvoj, na efektívny rozvoj ich mäkkých zručností. K tomu nám „doba po korone“ položila na stôl ďalÅ¡iu úlohu – dostaÅ¥ nás von z ulít, kde sme pred pandémiou hľadali útočisko a kde sme si zvykli ostávaÅ¥ skrytí pred pnutím súčasného života, vrátiÅ¥ bežnému životu intenzitu osobných kontaktov, dostaÅ¥ (nielen) mladých do reálnych, nie virtuálnych vzÅ¥ahov: vÅ¡etko tak, aby nám to dávalo zmysel … Pri dosahovaní cieľov majú poslúžiÅ¥ aj pripravované novinky na GCD: nové nepovinné predmety v Å¡kolskom vzdelávacom programe, Å¡kolské záujmové diskusné spolky, spolok absolventov Alumni GCD, aktívny Å¡kolský parlament so svojimi pracovnými výbormi, téma wellbeing v Å¡kole, nový Å¡kolský elektronický informačný systém – to vÅ¡etko vytvárané v úzkej spolupráci so žiakmi – hlavnými aktérmi Å¡kolského sveta GCD.
Svet sa veľmi zmenil, aj naÅ¡e gymnázium sa veľmi zmenilo. Nasledujúce roky, predpokladám, prinesú veľkú akceleráciu tohto trendu. A veľa digitalizácie, zmeny obsahu vzdelávania – jedným slovom veľa nových nárokov na vÅ¡etkých.

Pre nás pedagógov nie je ľahké pracovať v takom dynamickom školskom svete. V tom tkvie jeho náročnosť, v tom je však jeho krása…

PhDr. Zuzana Dragulová, PhD., riaditeľka GCD Vranov nad Topľou