Vranovské gymnázium pÃÅ¡e 70-ty rok svojej histórie. Ani Älovek, ani Å¡kola nemôžu byÅ¥ bez svojich dejÃn úplnÃ. Tomuto ontologickému faktu sme dali výraz v Pamätnici Gymnázia Cyrila Daxnera, ktorú práve držÃte v rukách. Prináša ucelený historický prehľad udalostà a mÃľnikov, meniacich intro nášho gymnázia, oživuje niektoré osobné spomienky absolventov, uÄiteľov a prináša jedineÄný, archÃvne podložený sumár vÅ¡etkých absolventov, pedagógov a zamestnancov 70-roÄnej histórie Å¡koly. Každé jedno meno v tomto sumári- Vy, my, vÅ¡etci sme boli a sme tvorcami charakteru, kvality a jedineÄnosti vranovského gymnázia. Kvalitného vranovského gymnázia, ktoré odprevadilo do sveta tisÃce absolventov s pevným presvedÄenÃm, že budú pripravenà viesÅ¥ dobrý a úspeÅ¡ný život v tom najÅ¡irÅ¡om slova zmysle.
BudúcnosÅ¥ nebola poznateľná nikdy, ale v minulosti sa o nej dalo aspoň nieÄo tuÅ¡iÅ¥. SúÄasnosÅ¥ stavia nás vÅ¡etkých, aj naÅ¡e gymnázium pred také nejasné kontúry spoloÄnosti, pred takú intenzÃvnu relativizáciu hodnôt, významov a vzÅ¥ahov, že nadobúda takmer mysteriózny rozmer. Ako pripraviÅ¥ mládež na život v nej? ÄŒo budú potrebovaÅ¥ budúci absolventi gymnázia, Äo potrebujú už tà súÄasnà pre svet, o ktorom nevieme, aký bude?
Toto je výzva dneÅ¡ka. Vieme, že presné odpovede nejestvujú a nehľadá ich ani gymnázium. To, Äo hľadáme, sú cesty – ku kvalitnej a dobrej Å¡kole 21. storoÄia: otvorený dialóg, veľa rozhovorov a polemÃk žiakov, uÄiteľov aj ostatných aktérov o podobe Å¡koly, jej spoloÄnom kreovanà a o premenách vzdelávania, jasné hodnoty, ku ktorým sa gymnázium väÄÅ¡inovo hlási, wellbeing a komunitný charakter gymnázia: Å¡kola, kde to intenzÃvne žije…
Dnes potrebujeme pripraviÅ¥ nielen ÄalÅ¡iu generáciu výborne pripravených odbornÃkov. Zdá sa, že potrebujeme generáciu tvorcov a hľadaÄov. Generáciu, ktorá by hľadala, nachádzala a komunikovala to, Äo nás spája. Ktorá by tvorila kultúrne, klimaticky, hospodársky aj geopoliticky taký svet, v ktorom budeme môcÅ¥ dôstojne a zmysluplne žiÅ¥. V ktorom dá paralelnej virtuálnej realite s jej algoritmizáciou, sociálnymi sieÅ¥ami, umelými inteligenciami status svojho efektÃvneho pomocnÃka a dobre ovládaného sprievodcu svetom reálnym. A bude vedieÅ¥ ohromujúci vedecko-technický pokrok prepojiÅ¥ s morálnym, sluÅ¡ným životom – prinesie novú renesanciu humanizmu.
KeÄ nás osobne niekedy prepadne pocit, že sme bezmocnà voÄi tomu, Äo sa okolo nás deje, keÄ si niekedy nevieme poradiÅ¥ s problémami a výzvami, je to možno preto, lebo máme pocit, že sme v tom sami. Å kola je toho pravým opakom. Je hádam najvýraznejÅ¡Ãm dôkazom, že triedy Å¡tudentov a ich uÄitelia, ktoré sú zostavené vlastne náhodne, sa postupne menia na spolupracujúce tÃmy, zdieľajúce podobné hodnoty, stávajú sa otvorenými voÄi poznávaniu sveta i seba navzájom, až sú spolu napokon radi. „Boli sme super partia…“, mnohà takto spomÃname. Å kola, to je nielen poznanie, to sú aj vzÅ¥ahy.
To, aké je vranovské gymnázium dnes, je výsledkom vzÅ¥ahov, práce a kooperácie mnohých generáciÃ. Využijem túto prÃležitosÅ¥ a Äakujem naÅ¡im bývalým kolegom za to mnohé, Äo odovzdali nielen svojim žiakom, ale aj nám, mladÅ¡Ãm uÄiteľom. Veľké poÄakovanie patrà vÅ¡etkým naÅ¡im súÄasným pedagógom, profesionálne zvládajúcim nielen svoju odbornosÅ¥, ale aj množstvo zmien a nových situáciÃ, pred ktoré nás stavia doba. PoÄakovanie patrà vÅ¡etkým rodiÄom a priateľom Å¡koly za podporu, ktorú od Vás máme a ktorú v tejto zložitej spleti sveta potrebujeme cÃtiÅ¥. ÄŽakujeme zriaÄovateľovi, PreÅ¡ovskému samosprávnemu kraju, a vÅ¡etkým, ktorà sú nám pomocou a podporou pri naÅ¡ej práci.
To, aké bude vranovské gymnázium a Å¡kolstvo vôbec v horizonte desaÅ¥roÄÃ, nedokážem ani odhadnúť. Nášmu Gymnáziu Cyrila Daxnera prajem eÅ¡te veľmi veľa úspeÅ¡ných rokov – v tom najÅ¡irÅ¡om slova zmysle.
PhDr. Zuzana Dragulová, PhD., riaditeľka GCD Vranov nad Topľou