NaÅ¡i vyuÄujúci
RNDr. Brunovská Martina (apr. MAT-FYZ) m.brunovska@gcd.sk
Mgr. Sabová Michaela (apr. MAT-ANJ) m.sabova@gcd.sk /MD/
Mgr. Dzurjaninová Adela (apr. MAT-GEG) a.dzurjaninova@gcd.sk
Mgr. Turcovská Michaela (apr. MAT-INF) m.turcovska@gcd.sk

RoÄnÃk | I. | II. | III. | IV. | Za 4 roky |
Matematika | 5 | 4 | 4 | 13 | |
Seminár z matematiky | 2 | 6 | 8 | ||
CviÄenia z matematiky /Základy vyššej matematiky | 2 | 2 | |||
MAT spolu | 21 |
„ Matematika je zároveň umenie i veda, je to elektrická zmes úžitku a tvorby, empirizmu a intuÃcie.“
[J.Ewing]
„Matematika je istým druhom šialenstva…
Obrátená veta vÅ¡ak vždy neplatÃ.“
[F. G. M. Eisenstein]
„Ak ľudia neveria, že matematika je jednoduchá, je to len preto, že si neuvedomujú, aký zložitý je život.“
[John von Neumann]
CHARAKTERISTIKA PREDMETU
Pri vyuÄovanà predmetu matematika prihliadame na súÄasné potreby spoloÄnosti, a preto sa zameriavame na Äo najkvalitnejÅ¡iu prÃpravu žiakov na ich budúce uplatnenie v živote.
Na naÅ¡ej Å¡kole prevažná väÄÅ¡ina žiakov pokraÄuje v Å¡túdiu na vysokých Å¡kolách. Zameriavame sa na vysoké Å¡koly technického charakteru, na ekonómiu, zahraniÄný obchod, management, medzinárodné vzÅ¥ahy, informatiku a na humanitné odbory ( právo, psychológia, politológia, … ) s prihliadnutÃm na ÄasÅ¥ prijÃmacej skúšky z „logiky“.
Kladieme dôraz na numerické zruÄnosti a hľadanie postupov pri rieÅ¡enà problémových úloh, aby žiaci vedeli urÄiÅ¥ stratégiu rieÅ¡enia problému a zároveň mali radosÅ¥ z nájdenia nového postupu, aj samotnú radosÅ¥ z vyuÄovania. Nutné je uÄiÅ¥ a viesÅ¥ žiakov tak, aby mali schopnosÅ¥ aj ochotu použÃvaÅ¥ matematické modely myslenia, predovÅ¡etkým kritické myslenie, aby sa dobre rozvÃjalo priestorové myslenie, logické myslenie, schopnosÅ¥ odôvodňovania „preÄo to tak platÓ.
Chceme, aby Å¡tudenti nadobudli schopnosÅ¥ prezentovaÅ¥ to, Äo sa nauÄili, schopnosÅ¥ použÃvaÅ¥ dôležité vzÅ¥ahy, vytvoriÅ¥ schémy a rozumieÅ¥ im, spracovaÅ¥ informácie a pracovaÅ¥ s nimi. Nutné je nájsÅ¥ priestor na vyuÄovacÃch hodinách na komunikáciu so žiakmi, vykonaÅ¥ hodnotenie a úplnú diskusiu daného problému.
Vzdelávacà obsah predmetu je rozdelený na päť tematických okruhov, ktoré sa vyuÄujú v prvých troch roÄnÃkoch:
1. ÄŒÃsla, premenná a poÄtové výkony s ÄÃslami
2. Vzťahy, funkcie, tabuľky, diagramy
3. Geometria a meranie
4. Kombinatorika, pravdepodobnosť, štatistika
5. Logika, zdôvodenie, dôkazy.


VOLITEĽNÉ PREDMETY
3. roÄnÃk
Seminár z matematiky 2 h
Seminár z matematiky v 3.roÄnÃku patrà medzi voliteľné predmety. Seminár umožňuje nadobudnúť vyššiu úroveň vedomostà a zruÄnostÃ, je východiskom pre prÃpravu na maturitnú skúšku, ako aj pre ÄalÅ¡ie Å¡túdium odborov, v ktorých je matematika profilovým predmetom. Obsah predmetu koreÅ¡ponduje s tematickými celkami uvedenými v cieľových požiadavkách na vedomosti a zruÄnosti maturantov z matematiky.
Ciele predmetu:
- prehĺbiÅ¥ a doplniÅ¥ uÄivo zÃskané v priebehu Å¡túdia matematiky,
- systematizovaÅ¥ prebrané uÄivo,
- osvojiť si nové pojmy, vzťahy medzi nimi a nové metódy práce.

4.roÄnÃk
Seminár z matematiky 6h
Voliteľný predmet SEM je urÄený Å¡tudentom, ktorà sa pripravujú na maturitnú skúšku z matematiky a taktiež Å¡tudentom, ktorà sa pripravujú na VÅ prÃrodovedného, technického a ekonomického zamerania.
V rámci tohto predmetu sa precviÄujú, prehlbujú a systematizujú poznatky a vedomostà z 3 rôznych oblastà matematiky:
·     základy matematiky-ÄÃsla, premenná a poÄtové výkony s ÄÃslami; logika, zdôvodenie, dôkazy,
·     funkcie,
·     kombinatorika, pravdepodobnosť a štatistika
vÅ¡etko v súlade s Cieľovými požiadavkami na vedomosti a zruÄnosti maturantov z matematiky.
Žiak si volà súÄasne SEM a CVM./na CVM sú doplnené ÄalÅ¡ie 2 oblasti matematiky.
   Na tomto predmete Å¡tudenti opakujú, precviÄujú a upevňujú uÄivo matematiky (už z pozÃcie Å¡tudenta Å¡tvrtého roÄnÃka). RieÅ¡ia Äo najviac komplexných úloh, s dôrazom na vytváranie systému z osvojených poznatkov. KľúÄovým cieľom je zdôrazňovaÅ¥ vzájomné súvislosti jednotlivých oblastà matematiky.
Link na cieľové požiadavky na maturitu
CVIÄŒENIA Z MATEMATIKY 2 h
Voliteľný predmet CVM je urÄený študentom, ktorà sa pripravujú na maturitnú skúšku z matematiky a taktiež Å¡tudentom, ktorà sa pripravujú na VÅ prÃrodovedného, technického a ekonomického zamerania V rámci tohto predmetu sa dopĺňajú a prehlbujú témy z 2 oblasti matematiky:
•   PLANIMETRIAÂ
•   STEREOMETRIA
vÅ¡etko v súlade s cieľovými požiadavkami na vedomosti a zruÄnosti maturantov z matematiky.
Žiak si volà súÄasne SEM a CVM.
Na tomto predmete Å¡tudentom zavádzame nové pojmy a vzÅ¥ahy k už známym poznatkom, objasňujeme ich vzájomné súvislosti na konkrétnych prÃkladoch rôznej nároÄnosti. Cieľom je aj opakovaÅ¥, precviÄovaÅ¥ a upevňovaÅ¥ uÄivo (už z pozÃcie Å¡tudenta Å¡tvrtého roÄnÃka) s dôrazom na vytváranie systému z osvojených poznatkov.
Základy vyššej matematiky 2h
Predmet Základy vyššej matematiky dopĺňa povinné vyuÄovanie matematiky v prvých troch roÄnÃkoch o nový tematický celok – DIFERENCIÃLNY A INTEGRÃLNY POÄŒET, ktorý poskytuje dôležitý matematický aparát pre ÄalÅ¡ie Å¡túdium matematických disciplÃn na vysokých Å¡kolách. Cieľom je zaviesÅ¥ nové pojmy a vzÅ¥ahy k už známym pojmom, objasňovaÅ¥ ich vzájomné súvislosti na konkrétnych prÃkladoch rôznej nároÄnosti, vytvoriÅ¥ priestor pre nácvik komplexného prÃstupu k rieÅ¡eniu úloh.
OdporúÄame žiakom, ktorà sa pripravujú na VÅ prÃrodovedného, technického a ekonomického zamerania, ale aj nematematikom, ktorà potrebujú informácie o použità matematických metód bez hlbÅ¡ieho Å¡túdia matematiky (farmaceutická fakulta, vo fyzike na niektorých lekárskych fakultách, …).
UŽITOČNÉ ODKAZY:
Elektronická uÄebnica matematiky           Â
InteraktÃvne cviÄenia z matematiky  Â
Pre úspešné zvládnutie maturitných skúšok je potrebná práca so zbierkami:
1 Diel
https://www.martinus.sk/?uItem=14943
https://www.martinus.sk/?uItem=23374
NAÅ E AKTIVITY


MATEMATICKÃ KLOKANÂ Â
Do tejto súťaže sa zapájame dlhodobo. Súťaž sa pre svoj charakter tešà mimoriadnej obľube zo
strany žiakov.Â
Koordinátorom súťaže je RNDr. Brunovská
Výrazné úspechy v histórii školy od r. 2000
2000 – 2003    Michal RJAŠKO
2006 – 2008    Michaela MOKCSAYOVÃ
2012 – 2013 Dominik DROZD – 1. miesto v krajskom kole MO kat.B Â
2015  – 2016 Patrik SABOL – 2. miesto v krajskom kole MO kat. C
2016  – 2017 Patrik SABOL – 4. miesto v krajskom kole MO kat. B
Školský rok 2020/2021
Matúš Å irák – I.C- úÄasÅ¥ v krajskom kole MO kat .C
Školský rok 2021/2022
Matúš Å irák, Benedikt Fedor, Ondrej LehonÄák- II.C- rieÅ¡itelia MO kat. B
Školský rok 2022/2023
Martin Kozák- IV.A- 1. miesto v celoslovenskom kole medzinárodnej súťaže MATEMATICKà KLOKAN
Školský rok 2023/2024
Tamara Homoľová- I.C – 7. miesto v celoslovenskom kole medzinárodnej súťaže MATEMATICKà KLOKAN
Richard Vasilko – I.B – úÄasÅ¥ v krajskom kole MO kat .C
T. Onufer, T.Titko, M. LukÄa- tÃm TRETIACE – dostali sa v EURÓPSKEJ SÚŤAŽI V Å TATISTIKE medzi 20 najlepÅ¡Ãch tÃmov