Naši vyučujúci

Mgr. Adela Dzurjaninová    

a.dzurjaninova@gcd.sk

Mgr. Adrián Baran

a.baran@gcd.sk

Maximálny počet hodín spolu s voliteľnými predmetmi počas štúdia na GCD

RočníkI.II.III.IV.Za 4 roky
Geografia1214
Geografia v praxi (seminár)22
Seminár z geografie66
Geoekológia a envirogeografia (seminár)22
GEO spolu14

CHARAKTERISTIKA PREDMETU

Geografia je veda o Matke Zemi, ktorú stojí za to milovaÅ¥, chrániÅ¥ a poznávaÅ¥. Je to živá veda a zároveň akási strecha, ktorá umožňuje, aby ostatné predmety, medzipredmetové vzÅ¥ahy a prierezové témy  spolu dávali zmysel.

Å kolská geografia už nie je encyklopédiou, ktorá nudí, ale spoločné poznávanie komplikovanosti sveta, ktoré fascinuje a motivuje k ÄalÅ¡iemu poznaniuPri Å¡túdiu geografie nehrozí Ãºmorné „tlačenie do hlavy“ faktov –  pri dobrom internetovom spojení môžeme o každom mieste sveta dozvedieÅ¥ oveľa viac a aktuálnejších informácií, ako si dokážeme uchovaÅ¥ v pamäti

DôležitejÅ¡ie je vedieÅ¥ informácie hľadaÅ¥ a selektovaÅ¥, napríklad podľa ich hodnovernosti, analyzovaÅ¥ ich, hodnotiÅ¥, či vytváraÅ¥ nové informácie, ktoré umožňujú pochopiÅ¥ nové súvislosti.

V dobrom geografovi sa teda  vzhľadom na Å¡iroký záber geografie v jednej osobe spája cestovateľ i domased, politológ i pedológ, botanik i architekt, geológ i sociológ, matematik i historik, filozof i hráč, optimista i realista, vizionár i jazykovedec  a mnoho ďalších. [d1] 


Odporúčané učebnice, pracovné zoÅ¡ity a atlasy

          interaktívny atlas sveta  https://atlas.mapy.cz/ (v čeÅ¡tine)

atlas krajiny Slovenskej republiky https://app.sazp.sk/atlassr/


VOLITEĽNÉ PREDMETY

3. ročník

Geografia v praxi 2h

O Äom sa budeme učiÅ¥:

Geografia v praxi je nový predmet, ktorý dopĺňa tradičné vyučovanie geografie v nižších ročníkoch o „laboratórne cvičenia“ o Zemi. Žiak síce ostane na pôde Å¡koly, ale prostredníctvom IT simulácií alebo predmetov blízkeho sveta sa dokáže preniesÅ¥ do vesmíru, vlastnými silami vyrobiÅ¥ oblak, nakuknúť dovnútra sopky, nazrieÅ¥ do domácnosti strednej vrstvy v Nigérii alebo porovnaÅ¥ náklady na život v Krakove a v Tokiu.

Na hodinách okrem iného bude možné postupne spoznaÅ¥ fungovanie navigačných systémov, vytvoriÅ¥ si vlastnú mapu, diskutovaÅ¥ o pôsobení zmeny času na udalosti v krajine i na človeka, nakuknúť do teórie kalendárov, pokúsiÅ¥ sa vyrieÅ¡iÅ¥ klimatickú krízu so vÅ¡etkými jej dôsledkami, vďaka geografickým pokusom spoznaÅ¥ fungovanie atmosféry alebo  hydrosféry na vlastnej koži, pokúsiÅ¥ sa predpovedaÅ¥ počasie. Zameriame sa aj na problémy obyvateľstva (migračnú krízu, dôsledok napätých vzÅ¥ahov medzi krajinami na hospodárstvo, zvyÅ¡ovanie, resp. znižovanie počtu obyvateľov v jednotlivých regiónoch …) ,  pozrieme sa na aktuálne dianie vo svete očami žiakov i odborníkov, neobídeme ani ochranu krajiny alebo  regióny, kde sa sobášia už malé deti, či  kde workolizmus je súčasÅ¥ou bežného života.

Hlavným cieľom tohto predmetu je aplikácia teoretických poznatkov geografie do praxe s využitím rôznych simulácií či už prostredníctvom digitálnych technológií alebo terénneho výskumu priamo  vo svojom okolí. 

Pre koho je určený: 

Tento predmet  je určený pre vÅ¡etkých žiakov, ktorých geografia na bežných hodinách síce zaujala, ale jej uplatnenie v praxi  zatiaľ neobjavili.

Ako budeme pracovaÅ¥: 

tímová práca, geografické experimenty s prvkami  bádateľsky orientovaného  vyučovania, diskusia

Na seminári môžeme  napr. skúmaÅ¥ a simulovaÅ¥ salinitu morí a oceánov, hľadaÅ¥ ideálny tvar Å¡tátu a  polohu jeho hlavného mesta alebo sa zaoberaÅ¥ albínmi a ich postavením v spoločnosti podobne ako sme to kedysi robili v rámci projektu IT Akadémia

4. ročník

Seminár z geografie 6h

O Äom sa budeme učiÅ¥:

Seminár z geografie je klasický seminár, ktorý nadväzuje na učivo predchádzajúcich rokov Å¡túdia geografie, rozÅ¡iruje ho, vzájomne eÅ¡te viac prepája čiastkové sféry geografie, bežného života okolo nás i ostatných predmetov na Å¡kole. Seminár okrem iných rozvíja aj kritické myslenie žiakov, pretože na hodinách sú často nastolené práve aktuálne otázky (napr. prečo bola na olympiáde v Pekingu  taká zima, prečo sa počas MS vo futbale v Katare diskutuje nielen o futbale,  čo eÅ¡te môže spôsobiÅ¥ ukrajinsko – ruské napätie, aké dopady môže maÅ¥ energetická kríza, resp. zväčšujúca migračná kríza na hospodárstvo rôznych krajín, …), na ktoré spoločne hľadáme možné vysvetlenia, odpovede, prezentujeme svoje názory, analyzujeme informácie z médií.

Hlavným cieľom seminára síce je pripraviÅ¥ žiaka na maturitu z geografie, resp. ďalÅ¡ie Å¡túdium na vysokých Å¡kolách, ale to sa nevylučuje s prípravou do bežného života.

Pre koho je určený:

Tento seminár je určený  pre tých, ktorí chcú  z geografie maturovaÅ¥ a geografiu buď priamo Å¡tudovaÅ¥ na vysokých Å¡kolách napr. v učiteľských odboroch, alebo geografiu potrebujú ako „pozadie“ pre svoje ďalÅ¡ie Å¡túdium – napr. zahraničný obchod, ekonómiu a medzinárodné vzÅ¥ahy, Å¡koly zamerané na demografiu, migráciu a potenciál ľudských zdrojov, dopravu, resp. cestovný ruch, geodéziu, kataster a kartografiu, geoekológiu a krajinné plánovanie, ale takisto aj pre tých, ktorí chcú maÅ¥  vÅ¡eobecný prehľad o svete a dianí v Åˆom.

Ako budeme pracovať:

tímová práca, diskusia, individuálna práca žiakov

Maturita z geografie

Maturita z geografie prebieha koncom mája pred trojčlennou odbornou komisiou. Komisiu tvoria traja učitelia geografie, z nich jeden je predseda vždy z inej strednej Å¡koly. Maturuje sa ústne – žiak má 20 minút na prípravu a 20 minút na odpoveď a k dispozícii vopred schválené  mapy, atlasy, tabuľky a obrazové prílohy, ktoré môže použiÅ¥ aj priamo pri odpovedi.

Å tudent – maturant si náhodne  vyberie 1 z 30 – tich zadaní. Každé zadanie sa skladá z troch rôznych úloh (každá z iného tematického celku). Úloha č. 1 je zameraná na reprodukciu a pochopenie učiva, prevláda  monológ žiaka.  Úloha č. 2 je zameraná na porozumenie a hodnotenie poznatkov, prevláda dialóg maturanta s členmi komisie. Úloha č. 3 je zameraná na praktickú aplikáciu osvojených vedomostí, na interpretáciu  poskytnutého geografického materiálu, žiak hodnotí danú situáciu, navrhuje rieÅ¡enia zadaných otázok, prezentuje vlastné názory a postoje k danej téme, aktívne komunikuje s Älenmi komisie.  

Link na cieľové požiadavky na maturitu

https://www.statpedu.sk/files/sk/svp/maturitne-skusky/platne-od-sk-r-2018/2019/cp_geografia_2019.pdf

NAÅ E AKTIVITY

Aktivity, projekty, spolupráca

Niektoré užitočné a zábavné odkazy: