Naši vyučujúci

PaedDr. Bernadeta Petrová  

Mgr. Iveta Pribulová

Maximálny počet hodín spolu s voliteľnými predmetmi počas štúdia na GCD

RočníkI.II.II.IV.Za 4 roky
Fyzika2327
Seminár z fyziky268
Cvičenia z fyziky22
FYZ spolu17

CHARAKTERISTIKA PREDMETU

ÄŒo sa deje pri zrážke dvoch telies? 

Prečo topiaci sa človek nemá dvíhať ruky a kričať?

Ako dostaÅ¥ vajce do fľaÅ¡e? 

Môže byť tlak nebezpečný?

Ako čítať grafy? Dá sa im veriť?

Poslaním vyučovania fyziky je poskytnúť žiakom vedomosti a zručnosti, ktoré im umožnia správne chápaÅ¥ a vysvetľovaÅ¥ javy, deje a zákonitosti reálneho sveta a spolu s poznatkami z iných prírodovedných predmetov utváraÅ¥ obraz osvete

Dôraz sa kladie na rozvoj poznávacích schopností žiakov, spôsobilosÅ¥ samostatne získavaÅ¥ a využívaÅ¥ informácie v situáciách, do ktorých sa dostávajú v prírode, v spoločnosti a v každodennom živote.

Na hodinách sa rozvíjajú najmä žiacke bádateľské spôsobilosti, súčasÅ¥ou ktorých sú aj manuálne a technické zručnosti žiaka, schopnosÅ¥ formulovaÅ¥ hypotézy, tvoriÅ¥ závery a zovÅ¡eobecnenia,interpretovaÅ¥ údaje a opísaÅ¥ ich vzájomné vzÅ¥ahy. 

Cieľ predmetu:
Vo vyučovaní je najväčšia pozornosÅ¥ venovaná práci žiakov – aktivitám, ktoré sú zamerané na činnosti vedúce k nadobúdaniu nových poznatkov prostredníctvom prostriedkov informačných a komunikačných technológií. Osvojujú si:

 â€“ prírodné zákony na základe pozorovaní, experimentov a teoretických úvah,

– schopnosť aplikovať prírodné zákony pri tvorbe predpovedí o dejoch v reálnom svete.

Takéto hodiny sú pre žiakov atraktívnejšie, žiaci sa viac zapájajú do práce a radi objavujú nové poznatky. Rastie v nich záujem o vyučovací predmet, dosahujú oveľa lepšie výsledky v učení, v komunikácii a pri
rieÅ¡ení problémov. 

VOLITEĽNÉ PREDMETY

3. ročník
Seminár z fyziky 2h
Predmet je ponukou pre žiakov, ktorí majú záujem o Å¡túdium na technických, stavebných, prípadne prírodovedných fakultách. Chcú sa dozvedieÅ¥, prečo veci fungujú  tak, ako fungujú.

Cieľom voliteľného predmetu je pochopenie teoretických poznatkov na základe experimentovania a bádania. Hľadanie odpovedí na otázky:

Prežije hlbokomorská ryba v akváriu?

Prečo topiaci sa človek nemá dvíhaÅ¥ ruky a kričaÅ¥?

Dá sa utopiÅ¥ v MÅ•tvom mori?

Čo sa deje pri zrážke dvoch telies?

Dostaneme sa na čas na dohodnuté stretnutie?

To  uskutočňujeme za pomoci IKT, Vinci Labu, Verniera – ako meracieho interfejsu.  Na meranie a spracovanie výsledkov používame softvérové prostredie Coach spolu s meracími sondami teploty, tlaku, pohybu… Rozvíjame manuálne a technické zručností žiaka, učíme sa  formulovaÅ¥ hypotézy, čítaÅ¥ grafy, tvoriÅ¥ závery a zovÅ¡eobecnenia, interpretovaÅ¥ údaje a opísaÅ¥ ich vzájomné vzÅ¥ahy. Neoddeliteľnou súčasÅ¥ou práce v predmete je aj používanie matematických operácií.  

4. ročník

Seminár z fyziky 6h

Cieľom voliteľného predmetu je zopakovanie a rozšírenie vedomostí a zručností, ktoré žiaci nadobudli postupne počas celého Å¡túdia a majú byÅ¥ východiskom pre ďalÅ¡ie Å¡túdium odborov, v ktorých je fyzika profilovým predmetom.

Žiaci sa učia správne používaÅ¥ fyzikálne pojmy, definovaÅ¥ fyzikálne závislosti, diskutovaÅ¥ o fyzikálnych javoch. Nadobudnú zručnosti pri rieÅ¡ení fyzikálnych úloh za použitia matematických operácií.

Realizujú fyzikálne experimenty v podobe laboratórnych prác.  Plánujú, pozorujú, merajú a následne spracujú výsledky do tabuľkovej a grafickej podoby. Na základe získaných dát  formulujú závery a zovÅ¡eobecňujú získané poznatky.

V rámci tohto predmetu sa precvičujú, prehlbujú a systematizujú poznatky z Ã´smich oblastí fyziky:

  • Fyzikálne veličiny a ich meranie
  • Mechanika
  • Molekulová fyzika a termodynamika
  • Elektrický prúd
  • Magnetické pole
  • Mechanické kmitanie
  • Vlnenie
  • Základy fyziky mikrosveta.

Predmet SEF je ponukou pre žiakov, ktorí majú záujem o štúdium na technických, stavebných, prípadne prírodovedných fakultách.

Link na cieľové požiadavky na maturitu

https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/cielove-poziadavky-na-maturitne-skusky/fyzika.pdf

Cvičenia z fyziky 2h

Predmet je ponukou pre žiakov, ktorí plánujú štúdium na lekárskych fakultách alebo chcú študovať na vysokých školách, kde predmet fyzika je súčasťou študijného plánu. Cieľom voliteľného predmetu je zopakovanie vedomostí a zručností, ktoré žiaci nadobudli postupne počas celého štúdia formou testových úloh určených na prijímacie skúšky na VŠ. Učivo je doplnené o tematické celky, ktoré sa na hodinách neprebrali, no sú súčasťou cieľových požiadaviek na vedomosti a zručnosti maturantov z fyziky, prípadne sú obsahom prijímacích skúšok na lekárske fakulty.

NAÅ E AKTIVITY

Súťaže a úspechy

Školský rok 2024/2025:

Gymnaziálny päťboj prírodovedcov – súťaž organizovaná pre gymnázia Zemplínskeho regiónu- 4. miesto: Patrik Hlavatý 3.C, Tomáš Varga 3.C,Matej Dobranský 3.A, Juliána Tarčinská 3.A, Erika Barlová 3.B

Školský rok 2023/2024:

Gymnaziálny päťboj prírodovedcov – súťaž organizovaná pre gymnázia Zemplínskeho regiónu- 5. miesto: Ivo Jakubík 3.C, Timotej Titko 3.C, Natália Šuličová 3.A, Katarína Bačová 3.A, Karolína Pilchová 3.B

Fyzikálna olympiáda – 2. miesto v krajskom kole v kategórii D– Richard Vasilko – 1.B

VÄ›decký čtyÅ™boj v ÄŒR – online prírodovedná súťaž družstiev českých a slovenských stredných Å¡kôl- 157 priečka – družstvo FOTOMAT v zložení : Benedikt Fedor 4.C (matematika), Matúš Å irák 4.C (fyzika), Ondrej Lehončák 4.C (chémia), Stanislav Senderák 4.A (biológia)

Školský rok 2022/2023:

„ 7 krát 10 v prírodných vedách“ – súťaž družstiev jednotlivých tried pri príležitosti 70. výročia založenia Gymnázia Cyrila Daxnera vo Vranove nad Topľou

SOÄŒ – účasÅ¥ na krajskom kole –  téma Tlakom poháňaný raketový motor na tekuté palivo– Mirko KaÅ¡ubjak – 3.A


Celoslovenská súťaž Misia Mars 3 – máj 2021 – 4. miesto – Ivana Durkošová, Lukáš Ščerbanovský a Marko Sukovský

Krajské kolo SOČ – 1. miesto – Vladimír Uhlík – Geigerov – Mullerov počítač, využitie Arduina vo fyzike

Festival vedy a techniky v Bratislave – cena dekana PF UPJÅ  – november 2019 – Vladimír Uhlík – Využitie arduina vo fyzike

Turnaj mladých fyzikov na UPJÅ  v KoÅ¡iciach â€“  súťaž trojčlenných tímov: Zita Ličáková, FrantiÅ¡ek Marcinčin, Simona KeresteÅ¡ová 

ÚčasÅ¥ na projektoch  Inovatívne vyučovanie na GCD

Spolu úspešnejší

IT Akadémia

Besedy počas dištančnej výučby:

Beseda s jadrovým fyzikom a členom predstavenstva Slovenskej akadémie vied Mgr. Martinom Venhartom, PhD marec 2021 –  â€žPôvod prvkov vo vesmíre“. 

apríl 2021 –  â€žSólo pre technécium“. 

Poznávacie zájazdy a exkurzie
  • Jadrová elektráreň Jaslovské Bohunice – AURELIUM – centrum vedy Bratislava – vodná elektráreň Gabčíkovo
  • Volkswagen Bratislava
  • Slovnaft Bratislava