NaÅ¡i vyuÄujúci
PaedDr. Bernadeta Petrová
Mgr. Iveta Pribulová
Maximálny poÄet hodÃn spolu s voliteľnými predmetmi poÄas Å¡túdia na GCD
RoÄnÃk | I. | II. | II. | IV. | Za 4 roky |
Fyzika | 2 | 3 | 2 | 7 | |
Seminár z fyziky | 2 | 6 | 8 | ||
CviÄenia z fyziky | 2 | 2 | |||
FYZ spolu | 17 |
CHARAKTERISTIKA PREDMETU
Čo sa deje pri zrážke dvoch telies?
PreÄo topiaci sa Älovek nemá dvÃhaÅ¥ ruky a kriÄaÅ¥?
Ako dostať vajce do fľaše?
Môže byÅ¥ tlak nebezpeÄný?
Ako ÄÃtaÅ¥ grafy? Dá sa im veriÅ¥?
PoslanÃm vyuÄovania fyziky je poskytnúť žiakom vedomosti a zruÄnosti, ktoré im umožnia správne chápaÅ¥ a vysvetľovaÅ¥ javy, deje a zákonitosti reálneho sveta a spolu s poznatkami z iných prÃrodovedných predmetov utváraÅ¥ obraz osvete
Dôraz sa kladie na rozvoj poznávacÃch schopnostà žiakov, spôsobilosÅ¥ samostatne zÃskavaÅ¥ a využÃvaÅ¥ informácie v situáciách, do ktorých sa dostávajú v prÃrode, v spoloÄnosti a v každodennom živote.
Na hodinách sa rozvÃjajú najmä žiacke bádateľské spôsobilosti, súÄasÅ¥ou ktorých sú aj manuálne a technické zruÄnosti žiaka, schopnosÅ¥ formulovaÅ¥ hypotézy, tvoriÅ¥ závery a zovÅ¡eobecnenia,interpretovaÅ¥ údaje a opÃsaÅ¥ ich vzájomné vzÅ¥ahy.
Cieľ predmetu:
Vo vyuÄovanà je najväÄÅ¡ia pozornosÅ¥ venovaná práci žiakov – aktivitám, ktoré sú zamerané na Äinnosti vedúce k nadobúdaniu nových poznatkov prostrednÃctvom prostriedkov informaÄných a komunikaÄných technológiÃ. Osvojujú si:
– prÃrodné zákony na základe pozorovanÃ, experimentov a teoretických úvah,
– schopnosÅ¥ aplikovaÅ¥ prÃrodné zákony pri tvorbe predpovedà o dejoch v reálnom svete.
Takéto hodiny sú pre žiakov atraktÃvnejÅ¡ie, žiaci sa viac zapájajú do práce a radi objavujú nové poznatky. Rastie v nich záujem o vyuÄovacà predmet, dosahujú oveľa lepÅ¡ie výsledky v uÄenÃ, v komunikácii a pri
riešenà problémov.


VOLITEĽNÉ PREDMETY
3. roÄnÃk
Seminár z fyziky 2h
Predmet je ponukou pre žiakov, ktorà majú záujem o Å¡túdium na technických, stavebných, prÃpadne prÃrodovedných fakultách. Chcú sa dozvedieÅ¥, preÄo veci fungujú tak, ako fungujú.
Cieľom voliteľného predmetu je pochopenie teoretických poznatkov na základe experimentovania a bádania. Hľadanie odpovedà na otázky:
Prežije hlbokomorská ryba v akváriu?
PreÄo topiaci sa Älovek nemá dvÃhaÅ¥ ruky a kriÄaÅ¥?
Dá sa utopiť v Mŕtvom mori?
Čo sa deje pri zrážke dvoch telies?
Dostaneme sa na Äas na dohodnuté stretnutie?
To uskutoÄňujeme za pomoci IKT, Vinci Labu, Verniera – ako meracieho interfejsu. Na meranie a spracovanie výsledkov použÃvame softvérové prostredie Coach spolu s meracÃmi sondami teploty, tlaku, pohybu… RozvÃjame manuálne a technické zruÄnostà žiaka, uÄÃme sa formulovaÅ¥ hypotézy, ÄÃtaÅ¥ grafy, tvoriÅ¥ závery a zovÅ¡eobecnenia, interpretovaÅ¥ údaje a opÃsaÅ¥ ich vzájomné vzÅ¥ahy. Neoddeliteľnou súÄasÅ¥ou práce v predmete je aj použÃvanie matematických operáciÃ.
4. roÄnÃk
Seminár z fyziky 6h
Cieľom voliteľného predmetu je zopakovanie a rozÅ¡Ãrenie vedomostà a zruÄnostÃ, ktoré žiaci nadobudli postupne poÄas celého Å¡túdia a majú byÅ¥ východiskom pre ÄalÅ¡ie Å¡túdium odborov, v ktorých je fyzika profilovým predmetom.
Žiaci sa uÄia správne použÃvaÅ¥ fyzikálne pojmy, definovaÅ¥ fyzikálne závislosti, diskutovaÅ¥ o fyzikálnych javoch. Nadobudnú zruÄnosti pri rieÅ¡enà fyzikálnych úloh za použitia matematických operáciÃ.
Realizujú fyzikálne experimenty v podobe laboratórnych prác. Plánujú, pozorujú, merajú a následne spracujú výsledky do tabuľkovej a grafickej podoby. Na základe zÃskaných dát formulujú závery a zovÅ¡eobecňujú zÃskané poznatky.
V rámci tohto predmetu sa precviÄujú, prehlbujú a systematizujú poznatky z ôsmich oblastà fyziky:
- Fyzikálne veliÄiny a ich meranie
- Mechanika
- Molekulová fyzika a termodynamika
- Elektrický prúd
- Magnetické pole
- Mechanické kmitanie
- Vlnenie
- Základy fyziky mikrosveta.
Predmet SEF je ponukou pre žiakov, ktorà majú záujem o Å¡túdium na technických, stavebných, prÃpadne prÃrodovedných fakultách.
Link na cieľové požiadavky na maturitu
https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/cielove-poziadavky-na-maturitne-skusky/fyzika.pdf
CviÄenia z fyziky 2h
Predmet je ponukou pre žiakov, ktorà plánujú Å¡túdium na lekárskych fakultách alebo chcú Å¡tudovaÅ¥ na vysokých Å¡kolách, kde predmet fyzika je súÄasÅ¥ou Å¡tudijného plánu. Cieľom voliteľného predmetu je zopakovanie vedomostà a zruÄnostÃ, ktoré žiaci nadobudli postupne poÄas celého Å¡túdia formou testových úloh urÄených na prijÃmacie skúšky na VÅ . UÄivo je doplnené o tematické celky, ktoré sa na hodinách neprebrali, no sú súÄasÅ¥ou cieľových požiadaviek na vedomosti a zruÄnosti maturantov z fyziky, prÃpadne sú obsahom prijÃmacÃch skúšok na lekárske fakulty.
NAÅ E AKTIVITY

Súťaže a úspechy
Školský rok 2024/2025:
Gymnaziálny päťboj prÃrodovedcov – súťaž organizovaná pre gymnázia ZemplÃnskeho regiónu- 4. miesto: Patrik Hlavatý 3.C, Tomáš Varga 3.C,Matej Dobranský 3.A, Juliána TarÄinská 3.A, Erika Barlová 3.B




Školský rok 2023/2024:
Gymnaziálny päťboj prÃrodovedcov – súťaž organizovaná pre gymnázia ZemplÃnskeho regiónu- 5. miesto: Ivo JakubÃk 3.C, Timotej Titko 3.C, Natália Å uliÄová 3.A, KatarÃna BaÄová 3.A, KarolÃna Pilchová 3.B

Fyzikálna olympiáda – 2. miesto v krajskom kole v kategórii D– Richard Vasilko – 1.B


VÄ›decký ÄtyÅ™boj v ÄŒR – online prÃrodovedná súťaž družstiev Äeských a slovenských stredných Å¡kôl- 157 prieÄka – družstvo FOTOMAT v zloženà : Benedikt Fedor 4.C (matematika), Matúš Å irák 4.C (fyzika), Ondrej LehonÄák 4.C (chémia), Stanislav Senderák 4.A (biológia)


Školský rok 2022/2023:
„ 7 krát 10 v prÃrodných vedách“ – súťaž družstiev jednotlivých tried pri prÃležitosti 70. výroÄia založenia Gymnázia Cyrila Daxnera vo Vranove nad Topľou
SOÄŒ – úÄasÅ¥ na krajskom kole –  téma Tlakom poháňaný raketový motor na tekuté palivo– Mirko KaÅ¡ubjak – 3.A

Celoslovenská súťaž Misia Mars 3 – máj 2021 – 4. miesto – Ivana DurkoÅ¡ová, Lukáš Å Äerbanovský a Marko Sukovský

Krajské kolo SOÄŒ – 1. miesto – VladimÃr UhlÃk – Geigerov – Mullerov poÄÃtaÄ, využitie Arduina vo fyzike

Festival vedy a techniky v Bratislave – cena dekana PF UPJŠ– november 2019 – VladimÃr UhlÃk – Využitie arduina vo fyzike
Turnaj mladých fyzikov na UPJÅ v KoÅ¡iciach – súťaž trojÄlenných tÃmov: Zita LiÄáková, FrantiÅ¡ek MarcinÄin, Simona KeresteÅ¡ová
ÚÄasÅ¥ na projektoch InovatÃvne vyuÄovanie na GCD
Spolu úspeÅ¡nejÅ¡Ã
IT Akadémia
Besedy poÄas diÅ¡tanÄnej výuÄby:
Beseda s jadrovým fyzikom a Älenom predstavenstva Slovenskej akadémie vied Mgr. Martinom Venhartom, PhD marec 2021 – „Pôvod prvkov vo vesmÃre“.

aprÃl 2021 – „Sólo pre technécium“.

Poznávacie zájazdy a exkurzie
- Jadrová elektráreň Jaslovské Bohunice – AURELIUM – centrum vedy Bratislava – vodná elektráreň GabÄÃkovo
- Volkswagen Bratislava
- Slovnaft Bratislava
