NaÅ¡i vyuÄujúci
Mgr. Iveta Pribulová (FYZ-CHE)
RNDr. Silvia KoneÄná (FYZ-CHE)
RoÄnÃk | I. | II. | III. | IV. | Za 4 roky |
Chémia | 3 | 2 | 2 | 7 | |
Kombinovaný seminár z biológie a chémie | 1/1 | 1 | |||
Seminár z chémie | 6 | 6 | |||
CviÄenia z chémie | 2 | 2 | |||
Voliteľný predmet Praktická chémia | 2 | 1 | 2 | 5 | |
CHE spolu | 21 |
CHARAKTERISTIKA PREDMETU
Predmet chémia na GCD vychádza zo štátneho vzdelávacieho programu ŠVP ISCED 3A. Zohľadňuje tiež hierarchiu poznávacieho cyklu, podľa ktorej si postupne pamätáme
✓10% z toho | Äo ÄÃtame |
✓ 20% z toho | Äo poÄujeme |
✓ 30% z toho | Äo vidÃme |
✓ 50% z toho | Äo poÄujeme a vidÃme |
✓ 70% z toho | Äo hovorÃme |
✓ 90% z toho | Äo vykonáme. |
Experiment je teda základom poznania a predstavuje neoddeliteľnú súÄasÅ¥ výuÄby chémie na Å¡kolách. Vzdelávanie predmetu chémia sme preto na GCD obohatili predmetom praktická chémia pre žiakov so zvýšeným záujmom o Å¡túdium chémie.
NaÅ¡Ãm cieľom je nauÄiÅ¥ žiakov:
- použÃvaÅ¥ správnu chemickú symboliku, triediÅ¥ a usporadúvaÅ¥ pojmy podľa logických súvislostÃ, použÃvaÅ¥ odbornú terminológiu na opÃsanie chemických javov a procesov, prehĺbiÅ¥ si a rozÅ¡ÃriÅ¥ poznatky o látkach dôležitých pre život, nauÄiÅ¥ sa diferencovaÅ¥ informácie o použità rôznych látok v priemysle, poľnohospodárstve atÄ. Z odborného chemického hľadiska, z hľadiska významu pre Äloveka, vplyvu na životné prostredie a ľudské zdravie, hlbÅ¡ie porozumieÅ¥ chemickým javom a procesom prebiehajúcim v prÃrode aj technickej praxi,
- osvojiÅ¥ si a uplatňovaÅ¥ zásady bezpeÄnej práce s látkami, realizovaÅ¥ pozorovania, merania a experimenty pri skúmanà chemických javov,
- analyzovať problémy, aplikovať a spájať poznatky nadobudnuté štúdiom chémie s inými vednými odbormi, riešiť nastolené problém.
Oblasti, v ktorých študentov v rámci predmetu chémia vzdelávame zohľadňujú vzdelávacà štandard ŠVP pre gymnázia ISCED 3A:
· BezpeÄnosÅ¥ práce
· Sústavy látok, pozorovanie a experiment
· Štruktúra atómov a iónov, periodická sústava prvkov
· Anorganické zlúÄeniny a základy ich názvoslovia, chemická väzba
· Chemické reakcie, chemické rovnice
· Prvky a ich anorganické zlúÄeniny
· Organické látky, uhľovodÃky
· UhľovodÃky dôležité v praxi
· Deriváty uhľovodÃkov
· Látky v živých organizmoch
VOLITEĽNÉ PREDMETY
1. – 3.roÄnÃk
Praktická chémia
Realizáciu predmetu Praktická chémia umožnila spolupráca a finanÄná podpora od spoloÄnosti BUKÓZA HOLDING, a.s. a tiež spolupráca s Doc. Milanom VrÅ¡kom z FCHPT STU BA, ktorý je autorom obsahu uÄebných skrÃpt použÃvaných v danom. Týmto predmetom poteÅ¡Ãme Å¡tudentov, ktorà majú chuÅ¥ experimentovaÅ¥, ktorà majú radi zábavnú a farebnú chémiu a popri tom chcú pracovaÅ¥ v tÃme. NaÅ¡Ãm cieľom je zÃskaÅ¥ žiakov pre chémiu, nebáť sa jej, ukázaÅ¥, že chemicky Äisté látky sú vÅ¡ade okolo nás, vo vÅ¡etkých materiáloch ktoré nás obklopujú … v dreve, plastoch, papieri, v pracÃch prostriedkoch, v rastlinách (zemiakoch, listoch, kvetoch…).
UÄÃme žiakov, ako tieto látky zÃskaÅ¥ resp. dokázaÅ¥ ich prÃtomnosÅ¥ v danom biologickom materiáli. Poukazujeme na dôležitosÅ¥ recyklácie materiálov a využÃvame k tomu aj veľmi jednoduché pokusy. ZÃskavame voňavé esencie, recyklujeme papier, vyrábame lepidlo.
K tomu vÅ¡etkému je potrebné vedieÅ¥ si skonÅ¡truovaÅ¥ aparatúru, nájsÅ¥ spôsob „Ako to urobiÅ¥?“. Preto pracujeme s korkovrtmi, ohýbame sklo a staviame potrebné aparatúry, varÃme, „cedÃme“ teda filtrujeme, lisujeme, suÅ¡Ãme, titrujeme… (viÄ. fotodokumentácia v závere).
Å tudenti majú možnosÅ¥ zÃskaÅ¥ zruÄnosti v oblasti vÅ¡eobecnej a analytickej chémie, elektrochémie, anorganickej i organickej chémie a tiež biochémie.
Tento prakticky zameraný predmet je urÄený žiakom, ktorà chcú v budúcnosti Å¡tudovaÅ¥ medicÃnu, farmáciu a rôzne iné chemicko-technologické odbory. Zohľadňujeme požiadavky a vývoj spoloÄnosti, preto sa snažÃme podľa aktuálnych možnostà vnášaÅ¥ IT technológie do vyuÄovacieho procesu a prepájaÅ¥ chemické pokusy prostrednÃctvom meracieho systému Vernier resp. spektrofotometra s poÄÃtaÄom.
3.roÄnÃk
biologicko-chemický seminár 2h
O Äom sa budeme uÄiÅ¥ v predmete biológia
HneÄ na úvod si zadefinujeme genetické pojmy (dediÄnosÅ¥, chromozóm, nukleová kyselina, dediÄná informácia, gén, alela, krÞenie), aby sme následne pochopili význam prenosu dediÄnej informácie z pohľadu genetiky. Zvládneme vysvetliÅ¥ podstatu pohlavného a nepohlavného rozmnožovania z pohľadu dediÄnosti, a tak si uvedomiÅ¥ význam Å¡túdia genetiky. V rámci týchto hodÃn sa pozrieme na problematiku génového inžinierstva, na hoaxy v genetike, zistÃme, Äi by sme mohli byÅ¥ vhodným modelovým organizmom, vyskúšame izoláciu DNA a ukážeme si jej zložitú cestu až k proteÃnom. NaÅ¡ou úlohou bude ovládaÅ¥ rôzne problematiky Äi už z teoretického hľadiska, ale dokázaÅ¥ zaujaÅ¥ stanovisko aj v praktickom ponÃmanà genetiky, prehĺbiÅ¥ komunikaÄné schopnosti, identifikáciu problémov, navrhovanie rieÅ¡enà a schopnosÅ¥ ich rieÅ¡iÅ¥.
O Äom sa budeme uÄiÅ¥ v predmete chémia
Predmet rozvÃja vedeckú a digitálnu gramotnosÅ¥ žiakov. Zameriame sa na opakovanie a upevnenie vybraných tematických celkov uÄiva 1. až 3. roÄnÃka prostrednÃctvom pracovných listov a metodÃk navrhnutých v rámci projektu IT akadémia. Metodiky majú bádateľský charakter a vhodne dopĺňajú Å¡tátny vzdelávacà program. UskutoÄnÃme niekoľko chemických experimentov so sondami meracieho systému Vernier, ktorý umožňuje prevádzaÅ¥ poÄÃtaÄom podporovaný experiment. VytvorÃme grafické závislosti a nájdeme odpovede na otázky.
„PreÄo v zime cestári posypávajú povrch vozovky soľou?“,
„Kedy treba pridaÅ¥ soľ do vody ak nechceme strácaÅ¥ Äas pri varenà cestovÃn?“,
„Ak dáme do mrazniÄky dve rovnaké nádoby s rovnakým množstvom vody, ale do jednej z nich pridáme soľ. V ktorej nádobe voda skôr zamrzne?“,
„Ako soľ ovplyvňuje teplotu topenia a teplotu varu vody?“.
Spoznáme chemickú podstatu fungovania dialýzy, acidobázickej titrácie, … spôsoby ako ovplyvňovaÅ¥ rýchlosÅ¥ chemických reakcià …. .
Cieľom predmetu je tiež umožniť žiakom realizovať vlastné projektové práce a prezentovať ich.
Pre koho je seminár urÄený?
Žiakom 3. roÄnÃka, ktorà zvažujú pokraÄovaÅ¥ v Å¡túdiu chémie na seminároch vo 4.roÄnÃku a tiež tým, ktorà sa o predmet chémia iba nezáväzne zaujÃmajú. Predmet je vhodný pre vÅ¡etkých Å¡tudentov, ktorà majú záujem o hlbÅ¡ie poznatky z genetiky. Tento seminár môže pomôcÅ¥ rozhodnúť sa ÃsÅ¥ maturovaÅ¥ z biológie, resp. rozhodnúť sa, Äi sa venovaÅ¥ práve prÃrodným vedám, medicÃne alebo iným prÃbuzným odborom, a tak zaÄaÅ¥ prÃpravu na prijÃmacie pohovory na univerzity.
Ako budeme pracovať?
V skupinách, ale aj individuálne (podľa dostupnosti meracÃch sond a meracÃch zariadenÃ), využijeme rozhovor a vzájomnú diskusiu, prednášku, výklad. skupinovú prácu, prácu na projektoch, individuálnu formu práce, výklad s podporou PC – prezentáciu (PowerPoint), využitie poÄÃtaÄovej animácie, ÄÃtanie s porozumenÃm a prácu s odborným textom.
4. roÄnÃk
Seminár z chémie 6h
UpevnÃme, rozÅ¡Ãrime a precviÄÃme obsah uÄiva 1. až 3. roÄnÃka, podľa cieľových požiadaviek na vedomosti a zruÄnosti maturantov z chémie.
Obsah uÄiva vychádza z potrieb objavovaÅ¥ v prÃrode chemické deje, vzÅ¥ahy medzi nimi a vysvetľovaÅ¥ ich prÃÄiny. Rozdiskutujeme, akým spôsobom sa dá priebeh chemických dejov ovplyvňovaÅ¥ v súvislosti s rieÅ¡enÃm praktických problémov.
V rámci týchto hodÃn zrealizujeme aj výpoÄty, ktoré sú neoddeliteľnou súÄasÅ¥ou chémie a tiež odporúÄané experimenty, ktorými adekvátne doplnÃme stanovený obsah a ktoré následne žiaci odprezentujú aj na maturitnej skúške.
Seminár z chémie poskytne dostatok prÃležitostà k tomu, aby žiaci pochopili, že bez základných vedomostà o látkach a ich reakciách sa dnes Älovek nezaobÃde takmer v žiadnej oblasti svojej Äinnosti a že je nevyhnutné maÅ¥ ich kvôli ochrane životného prostredia i vlastného zdravia.
Pre koho je seminár urÄený?
Žiakom 4. roÄnÃka, ktorà sa pripravujú na maturitnú skúšku a tiež na prijÃmacie pohovory na lekárskych, farmaceutických, prÃrodovedeckých, veterinárnych, chemicko-technologických fakultách a i. .
Individuálne, v skupinách, zrealizujeme experimenty, budeme diskutovať, viesť rozhovor, prednášku.
Link na cieľové požiadavky:
CviÄenia z chémie 2h
O Äom sa budeme uÄiÅ¥?
Nadviažeme na obsah uÄiva predmetu „Seminár z chémie“ a rozÅ¡Ãrime ho o obsah, ktorý vychádza z platných testovnÃc k prijÃmacÃm pohovorom na VÅ v rámci SR a ÄŒR. Budeme rieÅ¡iÅ¥ nároÄnejÅ¡ie testové úlohy a prÃklady s ohľadom na požiadavky k prijÃmacÃm pohovorom podľa potrieb Å¡tudentov. Tu poukážeme na dôležitosÅ¥ medzipredmetových vzÅ¥ahov. Že aj v chémii je potrebné vedieÅ¥ pracovaÅ¥ s kvadratickou rovnicou, poznaÅ¥ lineárnu, exponenciálnu a logaritmickú funkciu….Budeme sa zapodievaÅ¥ pojmami ako sú napr. difúzia a osmóza, osmotický tlak v roztokoch, entropia, Gibbsova energia, nauÄÃme sa predpovedaÅ¥ ktoré deje v prÃrode sú samovoľné prÃp. nesamovoľné, vysvetlÃme Äo znamená „poriadok reakcie“…
Pre koho je seminár urÄený?
Predmet je urÄený žiakom 4. roÄnÃka, ktorà sa pripravujú na prijÃmacie pohovory na lekárskych, farmaceutických, prÃrodovedeckých, veterinárnych, chemicko-technologických fakultách a i.
Ako budeme pracovať?
Individuálne, v skupinách, budeme diskutovaÅ¥, viesÅ¥ rozhovor, prednášku…
ZaujÃmavé linky
a) UÄebnice chémie v elektronickej podobe
Chémia pre 2.roÄnÃk gymnázia
https://cloud7r.edupage.org/cloud/chemia_2_sjl.pdf?z%3AzxlkM%2FMkW9J19um5PEcHgKfyz%2Fv4PY vxajC%2BazPLoruNK7X5py%2BI%2FpvaWRdg9oHp
Chémia pre 3.roÄnÃk gymnázia
https://cloud8r.edupage.org/cloud/chemia3roc.pdf?z%3AjhZTQxkNrDPqBnFdkQkf89BDeVnE3%2F02WY LIjULPfwB%2BkBQXvuQRf6t3ItT3h2NH
b) Multimediálna uÄebnica chémie
http://e-chembook.eu/
c) PrecviÄovanie uÄiva chémie
https://e-testy.sk/
d) Mobilné aplikácie
Periodická Tabuľka 2021
https://play.google.com/store/apps/details?id=mendeleev.redlime&hl=sk&gl=GB
Iné odkazy na interaktÃvnu PTP
https://ptable.com/?fbclid=IwAR2IVFbbBCaNeEH7Rwb4ZaH5wVlWpus92r2xV1MaVjJghYGDhV3tJnIu HcQ#Vlastnosti
https://www.chemickeprvky.cz/ dokument/tps://www.schoolmykids.com/learn/periodic-table-of-elements
Aplikácia „Beaker“, dostupná na:
https://play.google.com/store/apps/details?id=air.thix.sciencesense.beaker&hl=sk&gl=GB
e) Videá s pokusmi http://kch.zf.jcu.cz/didaktika/h%20zvolankova/index.htm https://studiumchemie.cz/experiment/, https://ourwonders.eu/chemia/index.html, http://www.virtual-lab.sk/videozaznamy.html, https://www.youtube.com/user/VideosChemWeb/videos
Fotodokumentácia a videa k vyuÄovacÃm hodinám predmetu Praktická chémia
Meranie absorbancie elektromagnetického žiarenia rôznych látok pomocou spektrofotometra – spektrofotometria


Vyrobená esencia z levanduľového kvetu
Redukujúce a neredukujúce sacharidy



výroba recyklovaného papiera a jeho farbenie
Kryštalizácia
Faraónov had


Sublimácia


Fotodokumentácia k vyuÄovacÃm hodinám predmetu biologicko-chemický seminár
a.) fotky







