Naši vyučujúci

Mgr. Iveta Pribulová (FYZ-CHE)

RNDr. Silvia Konečná (FYZ-CHE)

RočníkI.II.III.IV.Za 4 roky
Chémia3227
Kombinovaný seminár
z biológie a chémie
1/11
Seminár z chémie66
Cvičenia z chémie22
Voliteľný predmet Praktická chémia2125
CHE spolu21

CHARAKTERISTIKA PREDMETU       

Predmet chémia na GCD vychádza zo Å¡tátneho vzdelávacieho programu Å VP ISCED 3A. Zohľadňuje tiež hierarchiu poznávacieho cyklu, podľa ktorej si postupne pamätáme  

✓10%  z tohočo čítame
✓ 20%  z tohočo počujeme
✓ 30%  z tohočo vidíme
✓ 50%  z tohočo počujeme a vidíme
✓ 70% z tohočo hovoríme
✓ 90%  z tohočo vykonáme.

Experiment je teda základom poznania a predstavuje neoddeliteľnú súčasÅ¥ výučby chémie na Å¡kolách. Vzdelávanie predmetu chémia sme preto na GCD obohatili predmetom praktická chémia pre žiakov so zvýšeným záujmom o Å¡túdium chémie. 

Naším cieľom je naučiÅ¥ žiakov: 

  • používaÅ¥ správnu chemickú symboliku, triediÅ¥ a usporadúvaÅ¥ pojmy podľa logických súvislostí, používaÅ¥ odbornú terminológiu na opísanie chemických javov a procesov, prehĺbiÅ¥ si a rozšíriÅ¥ poznatky o látkach dôležitých pre život, naučiÅ¥ sa diferencovaÅ¥ informácie o použití rôznych látok v priemysle, poľnohospodárstve atď. Z odborného chemického hľadiska, z hľadiska významu pre človeka, vplyvu na životné prostredie a ľudské zdravie, hlbÅ¡ie porozumieÅ¥ chemickým javom a procesom prebiehajúcim v prírode aj technickej praxi,
  • osvojiÅ¥ si a uplatňovaÅ¥ zásady bezpečnej práce s látkami, realizovaÅ¥ pozorovania, merania a experimenty pri skúmaní chemických javov,
  • analyzovaÅ¥ problémy, aplikovaÅ¥ a spájaÅ¥ poznatky nadobudnuté Å¡túdiom chémie s inými vednými odbormi, rieÅ¡iÅ¥ nastolené problém.

Oblasti, v ktorých Å¡tudentov v rámci predmetu chémia vzdelávame zohľadňujú vzdelávací Å¡tandard Å VP pre gymnázia ISCED 3A: 

·      BezpečnosÅ¥ práce 

·      Sústavy látok, pozorovanie a experiment 

·      Å truktúra atómov a iónov, periodická sústava prvkov 

·      Anorganické zlúčeniny a základy ich názvoslovia, chemická väzba 

·      Chemické reakcie, chemické rovnice

·    Prvky a ich anorganické zlúčeniny 

·     Organické látky, uhľovodíky

·      Uhľovodíky dôležité v praxi 

·      Deriváty uhľovodíkov 

·      Látky v živých organizmoch

VOLITEĽNÉ PREDMETY

1. – 3.ročník

Praktická chémia

Realizáciu predmetu Praktická chémia umožnila spolupráca a finančná podpora od spoločnosti BUKÓZA HOLDING, a.s. a tiež spolupráca s Doc. Milanom Vrškom z FCHPT STU BA, ktorý je autorom obsahu učebných skrípt používaných v danom. Týmto predmetom potešíme študentov, ktorí majú chuť experimentovať, ktorí majú radi zábavnú a farebnú chémiu a popri tom chcú pracovať v tíme. Naším cieľom je získať žiakov pre chémiu, nebáť sa jej, ukázať, že chemicky čisté látky sú všade okolo nás, vo všetkých materiáloch ktoré nás obklopujú … v dreve, plastoch, papieri, v pracích prostriedkoch, v rastlinách (zemiakoch, listoch, kvetoch…).

Učíme žiakov, ako tieto látky získaÅ¥ resp. dokázaÅ¥ ich prítomnosÅ¥ v danom biologickom materiáli. Poukazujeme na dôležitosÅ¥ recyklácie materiálov a využívame k tomu aj veľmi jednoduché pokusy.  Získavame voňavé esencie, recyklujeme papier, vyrábame lepidlo.

K tomu všetkému je potrebné vedieť si skonštruovať aparatúru, nájsť spôsob „Ako to urobiť?“. Preto pracujeme s korkovrtmi, ohýbame sklo a staviame potrebné aparatúry, varíme, „cedíme“ teda filtrujeme, lisujeme, sušíme, titrujeme… (viď. fotodokumentácia v závere).

Å tudenti  majú možnosÅ¥ získaÅ¥ zručnosti v oblasti vÅ¡eobecnej a analytickej chémie, elektrochémie, anorganickej i organickej chémie a tiež biochémie. 

Tento prakticky zameraný predmet je určený žiakom, ktorí chcú v budúcnosti študovať medicínu, farmáciu a rôzne iné chemicko-technologické odbory. Zohľadňujeme požiadavky a vývoj spoločnosti, preto sa snažíme podľa aktuálnych možností vnášať IT technológie do vyučovacieho procesu a prepájať chemické pokusy prostredníctvom meracieho systému Vernier resp. spektrofotometra s počítačom.

3.ročník

biologicko-chemický seminár 2h

O Äom sa budeme učiÅ¥ v predmete biológia

Hneď na úvod si zadefinujeme genetické pojmy (dedičnosÅ¥, chromozóm, nukleová kyselina, dedičná informácia, gén, alela, kríženie), aby sme následne pochopili význam prenosu dedičnej informácie z pohľadu genetiky. Zvládneme vysvetliÅ¥ podstatu pohlavného a nepohlavného rozmnožovania z pohľadu dedičnosti, a tak si uvedomiÅ¥ význam Å¡túdia genetiky.  V rámci týchto hodín sa pozrieme na problematiku génového inžinierstva, na hoaxy v genetike, zistíme, či by sme mohli byÅ¥ vhodným modelovým organizmom, vyskúšame izoláciu DNA a ukážeme si jej zložitú cestu až k proteínom. NaÅ¡ou úlohou bude ovládaÅ¥ rôzne problematiky či už z teoretického hľadiska, ale dokázaÅ¥ zaujaÅ¥ stanovisko aj v praktickom ponímaní genetiky, prehĺbiÅ¥ komunikačné schopnosti, identifikáciu problémov, navrhovanie rieÅ¡ení a schopnosÅ¥ ich rieÅ¡iÅ¥.

O čom sa budeme učiť v predmete chémia

Predmet rozvíja vedeckú a digitálnu gramotnosÅ¥ žiakov. Zameriame sa na opakovanie a upevnenie vybraných tematických celkov učiva 1. až 3. ročníka prostredníctvom pracovných listov a metodík navrhnutých v rámci projektu IT akadémia. Metodiky  majú bádateľský charakter a vhodne dopĺňajú Å¡tátny vzdelávací program. Uskutočníme niekoľko chemických experimentov so sondami meracieho systému Vernier, ktorý umožňuje prevádzaÅ¥ počítačom podporovaný experiment. Vytvoríme grafické závislosti a nájdeme odpovede na otázky.

„Prečo v zime cestári posypávajú povrch vozovky soľou?“,

„Kedy treba pridať soľ do vody ak nechceme strácať čas pri varení cestovín?“,

„Ak dáme do mrazničky dve rovnaké nádoby s rovnakým množstvom vody, ale do jednej z nich pridáme soľ. V ktorej nádobe voda skôr zamrzne?“,

„Ako soľ ovplyvňuje teplotu topenia a teplotu varu vody?“.

Spoznáme chemickú podstatu fungovania dialýzy,  acidobázickej titrácie, … spôsoby ako ovplyvňovaÅ¥ rýchlosÅ¥ chemických reakcií …. .

Cieľom predmetu je tiež umožniÅ¥ žiakom realizovaÅ¥ vlastné projektové práce a prezentovaÅ¥ ich.

Pre koho je seminár určený?

Žiakom 3. ročníka, ktorí zvažujú pokračovaÅ¥ v Å¡túdiu chémie na seminároch vo 4.ročníku a tiež tým, ktorí sa o predmet chémia iba nezáväzne zaujímajú. Predmet je vhodný pre vÅ¡etkých Å¡tudentov, ktorí majú záujem o hlbÅ¡ie poznatky z genetiky. Tento seminár  môže pomôcÅ¥ rozhodnúť sa ísÅ¥ maturovaÅ¥ z biológie, resp. rozhodnúť sa, či sa venovaÅ¥ práve prírodným vedám, medicíne alebo iným príbuzným odborom, a tak začaÅ¥ prípravu na prijímacie pohovory na univerzity.

Ako budeme pracovať?

V skupinách, ale aj individuálne (podľa dostupnosti meracích sond a meracích zariadení), využijeme rozhovor a vzájomnú diskusiu, prednášku, výklad. skupinovú prácu, prácu na projektoch, individuálnu formu práce, výklad s podporou PC – prezentáciu (PowerPoint), využitie počítačovej animácie, čítanie s porozumením a prácu s odborným textom.

4. ročník

Seminár z chémie 6h

O Äom sa budeme učiÅ¥?

Upevníme, rozšírime a precvičíme obsah učiva 1. až 3. ročníka, podľa cieľových požiadaviek na vedomosti a zručnosti maturantov z chémie.

Obsah učiva vychádza z potrieb objavovaÅ¥ v prírode chemické deje, vzÅ¥ahy medzi nimi a vysvetľovaÅ¥ ich príčiny. Rozdiskutujeme, akým spôsobom sa dá priebeh chemických dejov ovplyvňovaÅ¥ v súvislosti s rieÅ¡ením praktických problémov.

V rámci týchto hodín zrealizujeme aj výpočty, ktoré sú neoddeliteľnou súčasÅ¥ou chémie a tiež odporúčané experimenty, ktorými adekvátne doplníme stanovený obsah a ktoré následne žiaci odprezentujú aj na maturitnej skúške.

Seminár z chémie poskytne dostatok príležitostí k tomu, aby žiaci pochopili, že bez základných vedomostí o látkach a ich reakciách sa dnes človek nezaobíde takmer v Å¾iadnej oblasti svojej činnosti a Å¾e je nevyhnutné maÅ¥ ich kvôli ochrane životného prostredia i vlastného zdravia.

Pre koho je seminár určený?

Žiakom 4. ročníka, ktorí sa pripravujú na maturitnú skúšku a tiež na prijímacie pohovory na lekárskych, farmaceutických, prírodovedeckých, veterinárnych, chemicko-technologických fakultách a i. .

Ako budeme pracovať?

Individuálne, v skupinách, zrealizujeme experimenty, budeme diskutovať, viesť rozhovor, prednášku.

Link na cieľové požiadavky:

https://www.statpedu.sk/files/sk/svp/maturitne-skusky/platne-od-sk-r-2018/2019/cp_chemia_2019.pdf

Cvičenia z chémie 2h

O Äom sa budeme učiÅ¥?

Nadviažeme na obsah učiva predmetu „Seminár z chémie“ a rozšírime ho o obsah, ktorý vychádza z platných testovníc k prijímacím pohovorom na VÅ  v rámci SR a ÄŒR. Budeme rieÅ¡iÅ¥ náročnejÅ¡ie testové úlohy a príklady s ohľadom na požiadavky k prijímacím pohovorom podľa potrieb Å¡tudentov. Tu poukážeme na dôležitosÅ¥ medzipredmetových vzÅ¥ahov. Že aj v chémii je potrebné vedieÅ¥ pracovaÅ¥ s kvadratickou rovnicou, poznaÅ¥ lineárnu, exponenciálnu a logaritmickú funkciu….Budeme sa zapodievaÅ¥ pojmami ako sú napr. difúzia a osmóza, osmotický tlak v roztokoch, entropia, Gibbsova energia, naučíme sa predpovedaÅ¥ ktoré deje v prírode sú samovoľné príp. nesamovoľné, vysvetlíme čo znamená „poriadok reakcie“…

Pre koho je seminár určený?

Predmet je určený žiakom 4. ročníka, ktorí sa pripravujú na prijímacie pohovory na lekárskych, farmaceutických, prírodovedeckých, veterinárnych, chemicko-technologických fakultách a i.

Ako budeme pracovať?

Individuálne, v skupinách, budeme diskutovaÅ¥, viesÅ¥ rozhovor, prednášku…

Zaujímavé linky

a) Učebnice chémie v elektronickej podobe
Chémia pre 2.ročník gymnázia
https://cloud7r.edupage.org/cloud/chemia_2_sjl.pdf?z%3AzxlkM%2FMkW9J19um5PEcHgKfyz%2Fv4PY vxajC%2BazPLoruNK7X5py%2BI%2FpvaWRdg9oHp
Chémia pre 3.ročník gymnázia
https://cloud8r.edupage.org/cloud/chemia3roc.pdf?z%3AjhZTQxkNrDPqBnFdkQkf89BDeVnE3%2F02WY LIjULPfwB%2BkBQXvuQRf6t3ItT3h2NH
b) Multimediálna učebnica chémie
http://e-chembook.eu/

c) Precvičovanie učiva chémie
https://e-testy.sk/

d) Mobilné aplikácie
Periodická Tabuľka 2021
https://play.google.com/store/apps/details?id=mendeleev.redlime&hl=sk&gl=GB
Iné odkazy na interaktívnu PTP
https://ptable.com/?fbclid=IwAR2IVFbbBCaNeEH7Rwb4ZaH5wVlWpus92r2xV1MaVjJghYGDhV3tJnIu HcQ#Vlastnosti
https://www.chemickeprvky.cz/ dokument/tps://www.schoolmykids.com/learn/periodic-table-of-elements
Aplikácia „Beaker“, dostupná na:
https://play.google.com/store/apps/details?id=air.thix.sciencesense.beaker&hl=sk&gl=GB

e) Videá s pokusmi http://kch.zf.jcu.cz/didaktika/h%20zvolankova/index.htm https://studiumchemie.cz/experiment/, https://ourwonders.eu/chemia/index.html, http://www.virtual-lab.sk/videozaznamy.html, https://www.youtube.com/user/VideosChemWeb/videos

Fotodokumentácia a videa k vyučovacím hodinám predmetu Praktická chémia

Meranie absorbancie elektromagnetického žiarenia rôznych látok pomocou spektrofotometra – spektrofotometria

Vyrobená esencia z levanduľového kvetu

Redukujúce a neredukujúce sacharidy

výroba recyklovaného papiera a jeho farbenie

Kryštalizácia

Faraónov had

Sublimácia

Fotodokumentácia k vyučovacím hodinám predmetu biologicko-chemický seminár

a.) fotky

b.) projektové práce žiakov

Súťaže žiakov