Výsledky systematického archeologického výskumu dovoľujú už pomerne presne rekonÅ¡truovaÅ¥ obraz o najstarÅ¡om osÃdlenà územia dneÅ¡ného mesta a jeho blÃzkeho Äi vzdialenejÅ¡ieho okolia.
Archeológovia predpokladajú osÃdlenosÅ¥ údolia Tople a Ondavy už od starÅ¡ej doby kamenej (paleolitu). Zatiaľ máme najstaršà doklad o ľudskej Äinnosti v tejto oblasti zo stredopaleolitického obdobia (120.000-40.000 pred n. l.). Sú to artefakty z Komáran, Soli a Banského. Bohato sú zastúpené nálezy z 5. tisÃcroÄia pred n. l. , svedÄiace o živote prvých poľnohospodárov v povodà Tople (Vranov-ÄŒemerné, seÄovská Polianka, Soľ a i.).
Z konca 3.tisÃcroÄia pred n. l. pochádzajú pamiatky o roľnÃcko-pastierskom obyvateľstve, ktoré svojich zomrelých prÃsluÅ¡nÃkov pochovávalo pod mohutnými mohylami (na územà okresu od ÄŽapaloviec po Kladzany. Ojedinelým je zatiaľ nález zo starÅ¡ej doby bronzovej (Komárany), ale o to bohatÅ¡ie je zastúpená mladÅ¡ia doba bronzová (Vranov-ÄŒemerné, VyÅ¡ný Žipov, Michalok, Ruský KazimÃr, Nižný Hrabovec a i.). Archeologické lokality mladÅ¡ej doby železnej poznáme zo Skrabského, Jastrabia a SedlÃsk-PodÄiÄvy. Doba rÃmska (1. – 4. stor. n. l.) je zastúpená nálezmi z Vranova-ÄŒemerného, ÄŒaklova, Soli, Jastrabia, ÄŒiÄavy, ako aj žiarovým pohrebiskom v katastri obce Kvakovce na brehu vodnej nádrže DomaÅ¡a.
Za nesmierne cenné z hľadiska naÅ¡ich najstarÅ¡Ãch národných dejÃn považujeme nálezy slovanských sÃdlisk vo Vranove-Lomnici, Vranov-centrum, Vranov-ÄŒemerné, ale aj v okolitých obciach, dokazujú kontinuitu osÃdlenia tohto regiónu v pred veľkomoravskom a veľkomoravskom obdobà po veľkomoravskom. Toto konÅ¡tatovanie platà aj pre poznanie poÄiatkov dejÃn samotného Vranova, ktorého územie vykazuje historickú kontinuitu veľkomoravského obdobia nepretržite až po súÄasnosÅ¥.
Hoci sa vÄasnostredoveká osada Vranov po prvý raz spomÃna v registroch pápežského desiatku z r. 1333-1337, je nepochybné, že jestvovala už pred 14. storoÄÃm. Nepriamo na to poukazuje jej zemepisná poloha a starobylý slovenský názov, ale najmä sÃdelno-spoloÄenská rozvinutosÅ¥, ktorú už pred rokom 1333 reprezentovala vranovská farnosÅ¥, ako jediná cirkevnosprávna inÅ¡titúcia na hradnom panstve ÄŒiÄva ( o ktorého existencii máme správu z roku 1270).
Až do zaÄiatku 16. storoÄia Vranov a rozsiahle feudálne panstvo (s hradmi ÄŒiÄva, Vranov a Skrabské) patrilo magnátskej rodine Rozgoňovcom (šľachticom z Rozhanoviec). Ich zásluhou sa už v priebehu prvej polovice 14. storoÄia uskutoÄnila transformácia osady v stredoveké poddanské mesteÄko. V roku 1350 ĽudovÃt I. povolil konanie trhu vo Vranove každý pondelok, ÄÃm sa zrejme legalizovala stará trhová radÃcia. Tou istou listinou panovnÃk udelil šľachticom z Rozhanoviec právo meÄa, ktoré zabezpeÄovalo ochranu nielen samotnému rodu pred zbojnÃkmi a zloÄincami, ale aj kupcom a obchodnÃkom, prechádzajúcich týmto územÃm. Rozvoju obchodných stykov a rastu remeselnej výroby napomáhali aj ÄalÅ¡ie výsady, ktoré mesteÄku udelil kráľ Matej (v roku 1458 vyberanie mýta pri Vranove a Zámutove a roku 1461 právo jarmoku a právo skladu). Výhodná zemepisná poloha na obchodnej ceste smerujúcej do Poľska zabezpeÄila Vranovu roku 1540 významné právo tridsiatku (vranovská colnica bola filiálkou kráľovského colného úradu v KoÅ¡iciach).
Mestské obyvateľstvo sa venovalo predovÅ¡etkým remeslám, obchodu a roľnÃctvu. Už zo zaÄiatku 16. storoÄia máme údaje o existencii spoloÄného cechu majstrov (1570). V tomto obdobà mali pravdepodobne svoj cech aj mäsiari. Poslednou cechovou organizáciou vranovských remeselnÃkov bol Äižmársky cech, založený roku 1725.
Zápas o stavovské a náboženské slobody bol hlavnou prÃÄinou protihabsburských povstanÃ, ktoré od zaÄiatku 17. stor. do 18. stor. viedla uhorská nekatolÃcka šľachta. VäÄÅ¡ina týchto povstanÃsa buÄ priamo alebo nepriamo dotkla aj dejÃn Vranova a jeho okolia. AvÅ¡ak udalosÅ¥ou, ktorá bezpochyby najcitlivejÅ¡ie zasiahla tu žijúce obyvateľstvo, bolo bezo sporu východoslovenské roľnÃcke povstanie roku 1831. Priebeh povstania vo vranovsko-zámutovskej oblasti mal najdramatickejšà spád, keÄžeo život tu priÅ¡lo dvanásÅ¥ osôb. Tomu zodpovedala aj odplata zo stranyvrchnosti, keÄ tzv. horúcim právom vranovským na smrÅ¥ obesenÃm bolo odsúdených41 úÄastnÃkov povstania.
Ani udalosti revoluÄných rokov 1848-1849neovplyvnili pozoruhodnejÅ¡ie hospodársko-spoloÄenské pomery mestav nasledujúcom obdobÃ. Vranov už od zaÄiatku 19. storoÄia hospodárskyupadal a stal sa typickým poľnohospodárskym mesteÄkom s menejvýznamnou remeselnou a obchodnou ÄinnosÅ¥ou. SÄasti si udržal významspoloÄensko-politického centra, hlavne preto, že sa stal sÃdlom okresu. Národnostne bol Vranov v polovici 19. storoÄia eÅ¡te slovenským mesteÄkom. Dôsledky násilne uskutoÄňovanej maÄarizácie sa prejavili už v roku 1910, keÄ z celkového poÄtu obyvateľov už len 27,5 % sa prihlásilo k slovenskej národnosti. PriaznivejÅ¡ia bola situácia v obciach okresu, kde slovenskúnárodnosÅ¥ udalo 72 % obyvateľov.
Za tejto situácie bol vznik ÄŒeskoslovenskej republiky právom považovaný za medznÃk v živote slovenského národa.
Vo Vranove, podobne ako aj v ostatných bývalých zemepanských mesteÄkách sa zachovalo málo umeleckohistorickýchpamiatok. NajcennejÅ¡ou architektonickou pamiatkou je rÃm.-katolÃcky kostol Narodenia P. Márie zo 16. storoÄia. Predstavuje typ neskorogotickej monumentálnej sakrálnej stavby. Vysoká masÃvna veža bola koncom minulého storoÄia regotizovaná v duchu romantickej pseudogotiky. Pôvodný gotickýinteriér sa nezachoval. DneÅ¡ná jednotná ucelená baroková výzdoba interiéru pochádza z prvej polovice 18. storoÄia. Umeleckohistoricky cenné barokové oltáre a kazateľnica pochádzajú z dielne koÅ¡ického rezbára Jozefa Hartmanna. Vysoká valená klenba s lunetami dostala v roku 1754 nádhernú freskovú výzdobu, ktorej autorom je významný Äeský maliar Ján Lukáš Kracker. Dodnes sa zachovali fragmenty pôvodných fresiek.
Vranovský kostol opatruje cennú liturgickú súpravu, ktorá pozostáva z barokovo-rokokovej monÅ¡trancie, kalicha, cibória, pacifikálu a kalicha. Tento chrámový poklad, pozlátené striebro, zdobené tepaným a emailovým dekorom, vyhotovil pre vranovský kostol v rokoch 1759-61 levoÄský zlatnÃk Ján Szilassy.
Budova kláštora paulÃnov pochádza z druhej polovice 17. storoÄia. Dvojpodlažná budova má klasistickú úpravu. Portál je barokový. Na jednom klenbovom poli v interiéri je nástropná maľba od J. L. Krackera (1765).
Oba kostoly – evanjelickej cirkvi a. v. a evanjelickej cirkvi reformovanej – boli postavené v prvej polovici 20. storoÄia.
PoÄiatky Å¡kolstva vo Vranove siahajú do 14. storoÄia, kedy okrem trhu, ktorý vplýval na rozvoj materiálnej kultúry, jestvovala popri farách i Å¡kola zameraná na výuÄbu liturgickému spevu a na výuÄbu ÄÃtania a rátania. Prvé pÃsomné údaje týkajúce sa vranovskej Å¡koly pochádzajú z druhej polovice 15. storoÄia, kedy sa vo Vranove usadil jeden zo Å¡kolských rádov, ktorý tu mal svoj kláštor, rád frantiÅ¡kánov. Existenciu tejto Å¡koly umožňuje sÃce pobyt tohto rádu, ale jej potrebu na kvalitatÃvne vyššom stupni, si vynucuje vcelku dynamický rozvoj mesteÄka.
Podobne ako vo väÄÅ¡ine slovenských miest aj vo Vranove dochádza k zásadným zmenám na poli Å¡kolstva v spojitosti s prenikajúcou reformáciou. Svojich stúpencov zÃskava reformácia najmä u maÄarskej Äasti obyvateľstva. Z iniciatÃvy zemepána Vranova (rodiny Báthoryovcov, ktorým Vranov patril od zaÄiatku 16. storoÄia), bolo v roku 1570 zriadené evanjelické humanistické gymnázium. Ján ReznÃk, autor známej práce Gymnasiologia, udáva jestvovanie Å¡koly v rokoch 1570-1636. Spomedzi rektorov uvádza Å tefana Borhiho, Mateja Damascena, Demetra Verbitza a Michala Blažku. K opätovnému obnoveniu gymnázia doÅ¡lo na krátky Äas v druhej polovici 17. storoÄia a opäť zaniklo po potlaÄenà povstania Imricha Tokolyho.
Úpadok Å¡kolstva vo Vranove od zaÄiatku 18. storoÄia je vlastne obrazom celkového hospodársko-spoloÄenského poklesu po satmárskom mieri. K zásadnej zmene nedoÅ¡lo ani po prijatà školských a náboženských zákonov M. Teréziou a Jozefom II.
Jedným z najÅ¥ažšÃch obdobà v dejinách vranovského Å¡kolstva boli roky násilnej maÄarizácie slovenského obyvateľstva. Podľa nariadenia úradov bolo aj vo Vranove zruÅ¡ené vzdelávanie v slovenskej Å¡kole a zriaÄuje sa Å¡kola maÄarská. Nielen odklon od slovenskej národnosti charakterizuje obdobie prelomu 19. a 20. storoÄia, ale aj neuveriteľne vysoká negramotnosÅ¥. Podľa Å¡tatistických údajov z roku 1910 bolo vo Vranove 42, 7 % negramotných (v okrese dokonca 55, 4 %).
Krokom vpred bol nesporne vznik ÄŒeskoslovenska a vytvorenie nových podmienok pre prácu Å¡kôl a uÄiteľov. Napriek významným zásahom do politiky nášho Å¡kolstva a v medzivojnovom obdobÃ, nemôžeme nevidieÅ¥, s akými Å¥ažkosÅ¥ami sa rodila požiadavka obyvateľov nielen mesta Vranova, ale celého okresu, aby vo Vranove bla zriadená meÅ¡tianska Å¡kola (Äiže Å¡kola druhého stupňa). Dlhodobý zápas bol úspeÅ¡ne zavŕšený 11. júla 1930, keÄ Ministerstvo Å¡kolstva a národnej osvety v Prahe výnosom Ä. 94752/30-I. dalo súhlas na založenie obecnej meÅ¡tianskej Å¡koly koedukaÄnej s Äeskoslovenským vyuÄovacÃm jazykom. Pôvodný zámer na založenie Å¡tátnej meÅ¡tianskej Å¡koly ministerstvo financià neschválilo.
Nová stránka dejÃn Å¡kolstva vo Vranove sa po viac než tristoroÄnej prestávke zaÄala pÃsaÅ¥ až zaÄiatkom päťdesiatych rokov, keÄ sa vo Vranov stal opäť sÃdlom strednej Å¡koly – g y m n á z i a.
Doc. PhDr. Imrich MichnoviÄ, CSc.