Biológia
Naši vyučujúci
RNDr. Želmíra Bertová
Mgr. Ľubomíra Magurová
Maximálny počet hodín spolu s voliteľnými predmetmi počas štúdia na GCD
Ročník | I. | II. | III. | IV. | Za 4 roky |
Biológia | 2 | 3 | 2 | 7 | |
Kombinovaný seminár z biológie a chémie | 1/1 | 1 | |||
Seminár z biológie | 6 | 6 | |||
BIO spolu | 14 |
CHARAKTERISTIKA PREDMETU
Biológia je vedný odbor zaoberajúci sa štúdiom živej prírody. S touto krásnou a k bádaniu inšpirujúcou vedou, ktorá rozvíja prírodovednú gramotnosť, sa študenti nášho gymnázia stretávajú v priebehu prvých troch rokoch štúdia. Cieľom predmetu je viesť študentov k prírodovednému poznaniu, k hľadaniu zákonitých súvislosti, k pochopeniu prírodných javov a procesov tak, aby ich mohli využívať v praxi.
Na hodinách biológie sa učíme spoznávať svet okolo nás.
Prečo je ťažké zmraziť bunky? Sú antibiotiká všeliekom? Ako dlho budem zdravý?
Na tieto a mnohé ďalšie otázky hľadáme spolu so žiakmi odpoveď a popritom vstupujeme do tajov cytológie, botaniky , zoológie, ekológie, ale aj anatómie a genetiky. Vedieme žiakov k tvorivému a logickému mysleniu, k samostatnému riešeniu problémov. Naše gymnázium podporuje štúdium prírodných vied a odporúča venovať sa biológii do hĺbky predovšetkým budúcim lekárom, lekárnikom, chemikom, biológom, ekológom.
VOLITEĽNÉ PREDMETY
3. ročník
Kombinovaný seminár z biológie a chémie 2h
O čom sa budeme učiť v predmete biológia
Hneď na úvod si zadefinujeme genetické pojmy (dedičnosť, chromozóm, nukleová kyselina, dedičná informácia, gén, alela, kríženie), aby sme následne pochopili význam prenosu dedičnej informácie z pohľadu genetiky. Zvládneme vysvetliť podstatu pohlavného a nepohlavného rozmnožovania z pohľadu dedičnosti, a tak si uvedomiť význam štúdia genetiky. V rámci týchto hodín sa pozrieme na problematiku génového inžinierstva, na hoaxy v genetike, zistíme, či by sme mohli byť vhodným modelovým organizmom, vyskúšame izoláciu DNA a ukážeme si jej zložitú cestu až k proteínom. Našou úlohou bude ovládať rôzne problematiky či už z teoretického hľadiska, ale dokázať zaujať stanovisko aj v praktickom ponímaní genetiky, prehĺbiť komunikačné schopnosti, identifikáciu problémov, navrhovanie riešení a schopnosť ich riešiť.
O čom sa budeme učiť v predmete chémia
Predmet rozvíja vedeckú a digitálnu gramotnosť žiakov. Zameriame sa na opakovanie a upevnenie vybraných tematických celkov učiva 1. až 3. ročníka prostredníctvom pracovných listov a metodík navrhnutých v rámci projektu IT akadémia. Metodiky majú bádateľský charakter a vhodne dopĺňajú štátny vzdelávací program. Uskutočníme niekoľko chemických experimentov so sondami meracieho systému Vernier, ktorý umožňuje prevádzať počítačom podporovaný experiment. Vytvoríme grafické závislosti a nájdeme odpovede na otázky.
„Prečo v zime cestári posypávajú povrch vozovky soľou?“,
„Kedy treba pridať soľ do vody ak nechceme strácať čas pri varení cestovín?“,
„Ak dáme do mrazničky dve rovnaké nádoby s rovnakým množstvom vody, ale do jednej z nich pridáme soľ. V ktorej nádobe voda skôr zamrzne?“,
„Ako soľ ovplyvňuje teplotu topenia a teplotu varu vody?“.
Spoznáme chemickú podstatu fungovania dialýzy, acidobázickej titrácie, … spôsoby ako ovplyvňovať rýchlosť chemických reakcií …. .
Cieľom predmetu je tiež umožniť žiakom realizovať vlastné projektové práce a prezentovať ich.
Pre koho je seminár určený?
Žiakom 3. ročníka, ktorí zvažujú pokračovať v štúdiu chémie na seminároch vo 4.ročníku a tiež tým, ktorí sa o predmet chémia iba nezáväzne zaujímajú. Predmet je vhodný pre všetkých študentov, ktorí majú záujem o hlbšie poznatky z genetiky. Tento seminár môže pomôcť rozhodnúť sa ísť maturovať z biológie, resp. rozhodnúť sa, či sa venovať práve prírodným vedám, medicíne alebo iným príbuzným odborom, a tak začať prípravu na prijímacie pohovory na univerzity.
Ako budeme pracovať?
V skupinách, ale aj individuálne (podľa dostupnosti meracích sond a meracích zariadení), využijeme rozhovor a vzájomnú diskusiu, prednášku, výklad. skupinovú prácu, prácu na projektoch, individuálnu formu práce, výklad s podporou PC – prezentáciu (PowerPoint), využitie počítačovej animácie, čítanie s porozumením a prácu s odborným textom.
4. ročník
Seminár z biológie
O čom sa budeme učiť?
Prečo je ťažké zmraziť bunky? Sú antibiotiká všeliekom? Ako dlho budem zdravý? Na tieto a mnohé ďalšie otázky hľadáme spolu so žiakmi odpoveď na seminári z biológie a popritom vstupujeme do tajov cytológie, botaniky , zoológie, ekológie, ale aj anatómie a genetiky. Snažíme sa viesť študentov k prírodovednému poznaniu, k hľadaniu zákonitých súvislosti, k pochopeniu prírodných javov a procesov tak, aby ich mohli využívať v praxi. Na hodinách sa učíme spoznávať svet okolo nás.
Rozsah preberaného učiva zodpovedá príprave na úspešné absolvovanie maturitnej skúšky v súlade s Cieľovými požiadavkami na maturitnú skúšku. Zvládnutie rozsahu učiva poskytuje výborné východisko pre úspešné štúdium odborov na vysokých školách, v ktorých je biológia profilovým predmetom.
Pre koho je určený?
Predmet je určený pre všetkých študentov, ktorí sa pripravujú na maturitnú skúšku z biológie a na prijímacie pohovory z tohto predmetu, napr. na lekársku, veterinárnu, prírodovedeckú, farmaceutickú, lesnícku fakultu, na štúdium psychológie a ďalšie vysoké školy.
Ako budeme pracovať?
Individuálna práca, skupinová práca, výkladové hodiny prepojené s diskusiou, biologické experimenty, prezentácia vlastnej práce v podobe projektov či powerpointových prezentácií
Link na cieľové požiadavky na maturitu
https://www.statpedu.sk/files/sk/svp/maturitne-skusky/platne-od-sk-r-2018/2019/cp_biologia_2019.pdf
Maturitná skúška
Maturita z biológie má ústnu formu a prebieha pred trojčlennou odbornou komisiou. Komisiu spravidla tvoria dvaja učitelia z domácej školy a predseda z inej strednej školy. Študent si vyberá z 30 – tich zadaní. Každé zadanie sa skladá z troch úloh.
Charakteristika úloh maturitných zadaní:
-
- Úloha č. 1 – Úloha je zameraná na reprodukciu a pochopenie stanoveného učiva (prevláda forma monológu).
-
- Úloha č. 2 – Úloha je zameraná na porozumenie a hodnotenie poznatkov – špecifický transfer (prevláda forma dialógu s členmi predmetovej maturitnej komisie).
-
- Úloha č. 3 – Úloha je zameraná na praktickú aplikáciu osvojených vedomostí, na interpretáciu pozorovaní a pokusov s dôrazom na schopnosť samostatne a tvorivo riešiť.
Biologická učebňa
Naša cesta poznávania je úspešná aj vďaka veľmi dobrému vybaveniu biologickej učebne, ktorá disponuje novými modernými žiackymi mikroskopmi, mikroskopom s integrovaným snímacím čipom s pripojením na notebook, binokulárnymi lupami, spirometrom, meracími senzormi, ktoré umožňujú počítačom podporované merania a experimenty, anatomickými modelmi, kolekciou trvalých preparátov a notebookmi.
Učebnice
Učebnice, ktoré používame v predmete biológia.
NAŠE AKTIVITY
Spolupracujeme s rôznymi organizáciami a odborníkmi:
-
- Červený kríž
- Nemocnica Vranov nad Topľou
-
- Regionálny ústav zdravia
-
- Prírodovedecká fakulta UPJŠ
-
- Prírodovedecká fakulta UK
-
- SAV
-
- Neurobiologický ústav Biomedicínskeho centra SAV
-
- Ústavu experimentálnej onkológie
-
- Liga proti rakovine
-
- Spoločnosť priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar
-
- väzenský psychológ, súdny lekár……
Aj vďaka tejto spolupráci pripravujeme zaujímavé prednášky, workshopy, vedecké
dielne.
Zapájame sa do projektu PF UK v Bratislave – Genetika na kolesách https://www.genetikanakolesach.sk/.
V rámci tohto projektu je zriadené tzv. mobilné laboratórium, ktoré zabezpečuje prístrojové a materiálne vybavenie
experimentov.
Aktuálne sa študenti zapájajú do série online prednášok organizovaných Katedrou genetiky PF UK v Bratislave, ktoré sú realizované
prostredníctvom MS Teams ako tzv. live events.
Zaujímavé odkazy
www.oskole.sk www.biopedia.sk www.equark.sk
https://www.nvr.sk/akcie/vedecke–dielne–onkologia–2022/
Kontaktujte nás
*Môžete nám ponúknuť akúkoľvek formu spolupráce využiteľnú vo vyučovaní biológie?
*Pracujete v biologických oboroch a môžete zaistiť v mieste Vášho pracoviska exkurziu?
*Máte akúkoľvek otázku alebo pripomienku k vyučovaniu biológie na našom gymnáziu? Kontaktujte nás na adrese z.bertova@gcd.sk
Dňa 14. 2. 2022 sa rozbehla už druhá séria online prednášok na vybrané témy z genetiky pod názvom GENETIKA NA KOLESÁCH.
Organizátorom je Katedra genetiky, Prírodovedecká fakulta UK v Bratislave. Študentov čakajú zaujímavé témy, ktoré im odkryjú zákutia tohto vedného odboru.
Na prvej prednáške s názvom Ako vyskúmať nevyskúmané sa študenti dozvedeli o princípoch najpoužívanejších metód, o ktoré sa genetici a molekulárni biológovia opierajú vo svojom výskume, ale môžu byť využívané aj pri diagnostike ochorení, kontrole potravín, genealogických štúdiách, v archeológii a ďalších disciplínach.
Prednášajúcou bola RNDr. Regina Sepšiová, PhD. Už teraz sa tešíme na ďalšiu prednášku s názvom Ako sa stať modelom … v biológii?.
V spolupráci s doktorandmi a zamestnancami Ústavu experimentálnej onkológie a ďalších ústavov BMC SAV realizujú na gymnáziách a stredných školách po celom Slovensku cyklus edukačnopopularizačných prednášok Vedecké dielne – Onkológia (https://www.nvr.sk/akcie/vedecke-dielne-onkologia-2022/).
Touto aktivitou vyjadrujú svoju podporu globálnemu hnutiu Svetový deň proti rakovine, ktoré je v roku 2022 a nasledujúcich dvoch rokoch 2023 a 2024 zastrešené motivačným heslom #CloseTheCareGap Starostlivosť patrí všetkým (https://www.worldcancerday.org/close-care-gap).
Aj naši študenti – seminaristi sa zapojili do bloku prednášok v trvaní približne jednej vyučovacej hodiny. Následne im boli k dispozícii prednášajúci na on-line diskusiu. Jedným z hlavných cieľov prednášok je aktívne šírenie povedomia o rakovine a informovať študentov o dôležitosti a aktuálnosti výskumu v oblasti onkológie na Slovensku. Druhým zámerom samotných prednášok je inšpirovať študentov po celom Slovensku k štúdiu medicíny, prírodných, ale aj spoločenských a technických vied a vzbudiť v nich zvedavosť a záujem o vzdelanie, či už v oblasti onkológie, alebo vedy a techniky ako takej.